Alweer een zware Antwerpse ochtendspits met tot twee uur aanschuiven op E313

Archiefbeeld.© Joris Herregods

De verkeersellende in en rond Antwerpen blijft maar aanhouden. Er staan al verschillende dagen lange files rond de stad, door de wegenwerken aan het viaduct van Merksem. Daar kwam donderdagochtend ook een ongeval op de E313 in de richting van Antwerpen bij.

jvh

Ook donderdagochtend is de spits rond Antwerpen bijzonder zwaar uitgevallen, door de herstellingswerken aan het viaduct van Merksem op de R1 in combinatie met een ongeval op de E313 in Wommelgem. Dat zegt het Vlaams Verkeerscentrum. Op die E313 liep de wachttijd op een bepaald moment zelfs op tot twee uur.

Nog tot dinsdagochtend 31 januari zijn er op het viaduct van Merksem richting Nederland slechts twee rijstroken beschikbaar. Dat veroorzaakt elke ochtend en vooral avond heel wat problemen. Elk bijkomend incident lijkt bovendien de druppel die de emmer doet overlopen. Dat was woensdagavond het geval toen de Beverentunnel op de omleidingsroute langs de R2 versperd raakte, en donderdagochtend opnieuw door een ongeval in Wommelgem. Het verkeer vanuit de Kempen kwam zo nog voor de aansluiting op de R1 in zwaar weer te zitten.

Bij het ongeval op de E313 waren twee vrachtwagens betrokken. Er was een hele tijd slechts één rijstrook beschikbaar. Dat leidde tot een file tot voor Herentals.

64.000 voertuigen per dag

Ook vanuit het Waasland is de hinder donderdagochtend opnieuw aanzienlijk. Hoewel de Liefkenshoektunnel op de R2 weer in alle vroegte tolvrij werd gemaakt om de druk op de R1 te verlagen, is het vanop de E34 en E17 toch weer aanschuiven geblazen. Het Verkeerscentrum merkt wel op dat de files minder lang zijn dan de voorbije dagen. ‘Dat zou erop kunnen wijzen dat velen toch hun rijgedrag inmiddels hebben aangepast, zoals we wel vaker zien enkele dagen na de start van werkzaamheden’, zegt woordvoerder Peter Bruyninckx.

De hinder dreigt wel opnieuw de hele dag aan te houden. ‘Daar hadden we ook al wekenlang voor gewaarschuwd, het gaat nu eenmaal om noodzakelijke werken’, zegt Bruyninckx. ‘Daar moeten op een gemiddelde werkdag in januari dagelijks zo’n 64.000 voertuigen passeren, het is niet verwonderlijk dat twee smalle strookjes die massa voertuigen niet kunnen slikken.’

De werken zouden ten laatste dinsdagochtend 31 januari om 5 uur afgerond moeten zijn.