Lightyear 0
AFP or licensors

Producent van Nederlandse zonnewagen Lightyear is failliet, honderden werknemers verliezen hun job

Een Nederlandse rechter heeft Atlas Technologies, het bedrijf achter de productie van de Nederlandse zonneauto Lightyear, failliet verklaard. Dat maakt de autofabrikant zelf bekend in een persbericht.Ā Eerder deze week had Lightyear al aangekondigd dat het de productie stopt van zijn eerste dure model (Lightyear 0). Naar schatting 600 werknemers verliezen hun job.

Maandag kondigde de Nederlandse zonneauto-fabrikant Lightyear aan dat het de productie van de Lightyear 0 zou stopzetten en dat het uitstel van betaling had aangevraagd voor Atlas Technologies, het bedrijf achter de productie van de wagen. Vandaag heeft de rechtbank Oost-Brabant dat bedrijf failliet verklaard. Daardoor zullen naar schatting 600 werknemers hun job verliezen.Ā 

"Lightyear betreurt deze mededeling te moeten doen voor alle medewerkers, klanten, investeerders en leveranciers en zal nauw samenwerken met de curator en alle betrokkenen en hoopt op hun begrip en steun", stelt de onderneming uit Helmond in een verklaring.

Midden vorig jaar stelde Lightyear haar eerste zonnewagen voor: de Lightyear 0. Het moest de eerste commerciĆ«le zonnewagen op onze wegen worden. Eind november ging de productie van start in Finland, maar uiteindelijk rolden er slechts een handvol wagens van de band.Ā 

BEKIJK - In juni 2022 stelde een trotse CEO de Lightyear 0 aan de wereld voor:

Videospeler inladen...

Lightyear 2

De rechtbank heeft een curator aangesteld, die moet kijken of er nog een doorstart mogelijk is voor het bedrijf.Ā Lightyear wil zich nu naar eigen zeggen namelijk focussen op de productie van de Lightyear 2, een goedkopere versie van haar zonnewagen. De afgevoerde Lightyear 0 zou een prijskaartje van 250.000 euro krijgen, een heel stuk hoger dan de richtprijs van 30.000 euro die CEO Lex Hoefsloot beoogt voor de Lightyear 2.

Hoefsloot liet eerder deze week weten dat hij momenteel probeert een aantal nieuwe investeringen af te ronden om de Lightyear 2 tegen 2025 op de markt te kunnen brengen. De interesse voor dit goedkopere model zou veel groter zijn dan voor de luxeversie van de wagen.Ā 

"Onlangs lanceerden we een wachtlijst voor Lightyear 2 met als resultaat meer dan 40.000 inschrijvingen van individuele klanten en we hadden al ongeveer 20.000 pre-orders van fleetowners", aldus Hoefsloot. "Daarom geloven we sterk dat de genomen beslissing de beste manier is om onze visie, schone mobiliteit voor iedereen, overal, te bereiken."

Meest gelezen