Direct naar artikelinhoud
Nieuws

Het stopzetten van ‘woke’ M&M’s campagne blijkt niets meer dan een ordinaire mediastunt

M&M's en hun verpakking, met twee van de cartoonfiguurtjes die het merk in de ban zou hebben gedaan.Beeld Getty Images

De producent van de chocolaatjes van M&M’s leek te zwichten voor de hoon van ‘woke’-critici. Maar het stoppen van een reclamespot met een nieuw pratend chocolaatje, dat inclusiviteit moest toevoegen, blijkt alleen een schreeuw om aandacht te zijn.

Geanimeerde sprekende M&M-chocolaatjes spelen al decennia de hoofdrol in reclame-uitingen van M&M’s. Om de reclames inclusiever te maken, introduceerde het chocolademerk in september vorig jaar een nieuw cartoonpersonage ‘Purple’. De kleur paars wordt vaak geassocieerd met de lhbti-gemeenschap.

De aankondiging leidde een stormpje van verontwaardiging in door Amerikaanse conservatieven, aangedreven door de invloedrijke Fox News-presentator Tucker Carlson. Afgelopen dinsdag verklaarde M&M’s alle reclames met pratende chocolaatjes te schrappen, om niet verder te polariseren. Voortaan zou actrice Maya Rudolph de hoofdrol spelen in de reclames.

Lees ook 

• Hoe ‘woke’ M&M’s in een cultuuroorlog zijn terechtgekomen – en waarom ze zo snel terugkrabbelden

• M&M’s zwicht na conservatieve druk: ‘woke’ snoepjes geschrapt in reclamespots

Meerdere media berichtten over wat leek op het zwichten voor rechtse kritiek. Maar vrijdag stelde het bedrijf toch gewoon met de pratende chocolaatjes door te gaan.

Al voor deze week was bekend dat Maya Rudolph een rol zou spelen in de reclame van M&M’s voor de Super Bowl. De finale van American footballseizoen, die over drie weken plaatsvindt, wordt wereldwijd zeer goed bekeken en bedrijven steken zeer veel geld en tijd in de reclamespotjes die in de pauzes van de wedstrijd te zien zijn. De verklaring van dinsdag was niets meer dan een (geslaagde) poging van M&M’s om nog meer aandacht te trekken voor hun Super Bowl-reclamespot.

Twitter bericht wordt geladen...