Jongerenlijn Awel blijft stijgen in populariteit maar kan minder oproepen beantwoorden

Veel jongeren en kinderen probeerden het voorbije jaar de jongerenhulplijn Awel te contacteren. Ruim 22.000 van hen hadden ook contact. Dat zijn er ruim 6.000 minder in vergelijking met het jaar daarvoor. De daling kan verklaard worden door het aantal vrijwilligers bij de hulplijn, dat is ook gedaald. "Tijdens het coronajaar 2021 konden meer oproepen beantwoord worden omdat er meer vrijwilligers waren", zegt Sibille Declercq van Awel. "Het maatschappelijk engagement was toen ook veel hoger."    

Tegenover 421.720 oproepen in 2021 ontving Awel er in 2022 519.328 op de chat, telefoon en e-mail samen. Dat is een opmerkelijke stijging. Maar van al die oproepen konden de vrijwilligers van Awel er vorig jaar zo'n 22.000 beantwoorden, het jaar daarvoor waren dat er nog ruim 28.000.   

De daling kan verklaard worden door het aantal vrijwilligers bij de hulplijn, dat is ook gedaald. "Tijdens het coronajaar 2021 konden meer oproepen beantwoord worden", zegt Sibille Declercq van Awel. "Het maatschappelijk engagement was toen veel hoger, meer mensen zaten thuis en hadden daardoor ook meer tijd."

Vanwege het stijgend aantal oproepen blijft de nood aan een luisterend oor wel hoog. Awel draait volledig op vrijwilligers. Vandaag beantwoorden al bijna 400 mensen in alle anonimiteit vragen, maar er zijn dus nog meer luisterende oren nodig. Awel gaat daarom voor het eerst niet één, maar twee keer per jaar naar vrijwilligers voor al haar contactkanalen op zoek.

Awel is te bereiken via www.awel.be of via het telefoonnummer 102.

Meest gelezen