Frederick Muylaert (Colruyt Group): “Waterstof en batterijen zijn complementair”

Bij de zoektocht naar milieuvriendelijke brandstoffen wordt steeds vaker ook waterstof als optie naar voor gebracht. Vaak worden daarbij waterstof en batterijen tegenover elkaar geplaatst, maar die visie wordt niet door het retailconcern Colruyt gehanteerd. Daar wil men op beide technologieën mikken. Dat blijkt uit een gesprek dat Business AM Radio had met Frederic Muylaert, divisiemanager transport bij de Colruyt Group.


Luister hier naar het volledige interview van Frederic Muylaert met Business AM Radio.


Waarom is dit belangrijk?

De Colruyt Group wil zijn transportactiviteiten snel klimaatneutraal maken. Daarbij wil de retailer op de verschillende beschikbare technologieën beroep doen.

Complementaire mogelijkheden: Colruyt is een vroege supporter van waterstof. Al bijna twintig jaar geleden investeerde het bedrijf een bedrag van 6 miljoen euro in de opzet van een innovatief project rond de waterstof en vrachtwagens.

  • “Colruyt wil echter niet louter en alleen op waterstof mikken”, verduidelijkte Frederic Muylaert. “We geloven sterk in zowel waterstof als batterijen. Maar het klopt dat Colruyt op het vlak van waterstof al belangrijke investeringen heeft gedaan.”
  • “In een aantal tankstations van Dats24 kan al waterstof worden opgeslagen. Daarnaast werden er ook al met een aantal constructeurs samenwerkingsverbanden opgezet om voertuigen op waterstof te testen.”
  • “Waterstof en batterijen hebben elk hun eigen voordelen en beperkingen”, zegt Frederic Muylaert nog.
    • “Bij batterijen moet onder meer worden gekeken waar er locaties voor het opladen van de wagen kunnen worden gevonden”
    • “Het opladen neemt bovendien ook enige tijd in beslag. Dat zal toch wel zijn impact hebben op de activiteiten van de transportsector. Op een aantal van die knelpunten zou waterstof, onder meer op het vlak van afstanden, mogelijk een antwoord kunnen bieden.”
    • “Colruyt is er sterk van overtuigd dat de twee technologieën complementair kunnen zijn. We denken dat in de toekomst beide technologieën zullen moeten inschakelen om al onze activiteiten op een efficiënte, kostenefficiënte manier te kunnen uitvoeren.”

Volledig ecosysteem uitbouwen: De duurzaamheid van de transportactiviteiten bij Colruyt worden steeds verder opgevoerd.

  • “Het is moeilijk om daar vandaag een exact percentage op te plakken, maar onder meer maken we inmiddels al gebruik van CNG-wagens, voertuigen die zijn aangepast om ook op gas te kunnen rijden.”
    • “We zijn vandaag vooral bezig met allerhande tests, zodat technologieën later op een grotere schaal kunnen worden ontplooid. We hebben onlangs onze ambitie op het vlak van nulemissies in het transport kenbaar gemaakt.”
    • “Doelstelling is om met onze eigen vloot tegen eind dit decennium volledig te zijn omgeschakeld. Vijf jaar later moet dat ook gerealiseerd zijn met de partners waarmee Colruyt samenwerkt.”
  • Maar om al die plannen te kunnen realiseren, moet ook een volledig duurzaam ecosysteem worden uitgebouwd. “Er is hier sprake van een technologie die nog niet zo heel lang bestaat”, zegt Frederic Muylaert nog. “We geloven bijzonder fel dat de volledige keten – van de productie van de energie tot de eindgebruiker een duurzaam karakter kan krijgen.”
  • “Ook de overheid moet hierin een belangrijke functie vervullen door allerhande ontwikkelingen mogelijk te maken, onder meer op het vlak van infrastructuur en de financiële ondersteuning om deze beweging op gang te krijgen.”

(lb)

Meer