Toyota opnieuw grootste autoverkoper van de wereld

De Japanse autobouwer Toyota heeft het voorbije jaar 10,5 miljoen nieuwe wagens verkocht. Hoewel de afzet met 0,1 procent afnam tegenover het jaar voordien, slaagde het Japanse concern er daarmee in om zijn titel als grootste autobouwer van de wereld te behouden. De Duitse VW Group eindigde met een verkoop van 8,3 miljoen exemplaren op een tweede plaats.

Waarom is dit belangrijk?

Toyota mag zich nu al drie jaar op rij de grootste autobouwer van de wereld noemen. In de verkoopcijfers van het Japanse concern is ook de afzet van dochterbedrijven Hino Motors en Daihatsu inbegrepen. Vele decennia was General Motors de grootste autoverkoper van de wereld, maar die Amerikaanse groep diende de jongste tijd steeds vaker Toyota en Volkswagen te laten voorgaan.

Internationale recordverkoop: Op de binnenlandse Japanse markt moest Toyota het voorbije jaar wel een daling met 9,6 procent tot 1,9 miljoen exemplaren melden.

  • Die inkrimping werd echter ruimschoots gecompenseerd door een recordverkoop van 8,6 miljoen eenheden op de internationale markt.
  • De VW Group liet het voorbije jaar anderzijds het laagste verkoopniveau in meer dan een decennium optekenen. Daarbij wordt gewezen naar de lockdowns tegen de verspreiding van het virus COVID-19 in China en de uitbraak van de oorlog in Oekraïne, waardoor de voorraadketens in sterke mate verstoord raakten.
    • Toyota zegt zelf weliswaar ook met haperende leveringen van halfgeleiders te hebben moeten afrekenen, maar de Japanse constructeur voegt eraan toe dat een sterke vraag in Azië en een toename van de productiecapaciteit en een optimalisatie in Azië en Noord-Amerika geholpen hebben om de wereldwijde productie vorig jaar met 5 procent op te drijven.
    • Toyota denkt dit fiscale jaar, dat tot eind maart loopt, 9,2 miljoen auto’s te zullen verkopen. Eerder was een afzet van 9,7 miljoen exemplaren in het vooruitzicht gesteld.

Geleidelijk herstel: Toyota werpt daarbij op nog steeds niet genoeg auto’s te kunnen maken om de levertijden te verkorten. Klanten melden volgens het persbureau Bloomberg voor bepaalde modellen wachttijden van maanden of zelfs jaren.

  • Toyota heeft voor volgend fiscaal jaar een productie van 10,6 miljoen wagens voorspeld. Indien de aanvoer van onderdelen, vooral halfgeleiders, echter verdere haperingen zou vertonen, zouden de uiteindelijke leveringen mogelijk 10 procent lager kunnen uitvallen.
  • Analist S&P Global Mobility voorspelt tenslotte nog dat Toyota zijn voorsprong op Volkswagen dit jaar zal blijven vergroten. Voor de Japanse groep wordt een verkoop van 10,4 miljoen voertuigen verwacht, tegenover 7,99 miljoen exemplaren voor de Duitse autofabrikant.
    • Vanaf volgend jaar zouden de verkoopcijfers van Volkswagen zich volgens de analist echter opnieuw herstellen. Tegelijkertijd wordt opgemerkt dat Toyota tegen het einde van dit decennium de grens van 11 miljoen verkopen per jaar zal overschrijden.
    • “Voor beide bedrijven zal het effect van de productiebeperkingen geleidelijk afnemen”, zegt Yoshiaki Kawano, analist bij S&P Global Mobility. “Op de middellange tot lange termijn mag op een gematigd herstel en groei worden verwacht.”

(as)

Meer