DEBAT VAN DE DAG. Moeten verkeersboetes verhogen naarmate je inkomen hoger is?
Verkeersboetes moeten afhankelijk worden van het loon van de overtreder. Dat vinden de Waalse socialisten. Het normale boetebedrag zou verdrievoudigen voor mensen met een hoog loon als het van de PS afhangt. Wat denk jij? Moeten mensen die een hoger loon hebben, ook hogere verkeersboetes betalen? Vanavond bundelen we de boeiendste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experten en politici ervan vinden. Presentatoren Sven en Anke van Joe FM vragen de mening van hun luisteraars in deze poll.
Laurence Zanchetta, kamerlid voor PS:
Volgens de PS moeten verkeersboetes afhankelijk gemaakt worden van het loon van de overtreder. Wie betrapt wordt op bellen achter het stuur betaalt vandaag 174 euro. Volgens het voorstel van de PS zou dat drie keer zoveel kunnen zijn voor wie meer verdient: 522 euro.
Zanchetta benadrukt dat “enkel de 10 procent mensen met het hoogste netto belastbaar inkomen in ons land” meer zouden moeten betalen. Concreet zou dit gelden vanaf een netto jaarloon van 69.549 euro. De verkeersboete zou verdubbelen vanaf een inkomen hoger dan 121.000 euro per jaar. Een verdrievoudiging zou pas van toepassing zijn op overtreders met een jaarlijks netto inkomen vanaf 154.000 euro.
“Boetes van 100 euro voor overdreven snelheid zijn totaal verwaarloosbaar voor iemand met een heel hoog inkomen, terwijl dat zwaar weegt op mensen met een laag loon”, zegt Zanchetta. Volgens haar zijn verkeersboetes voor rijke mensen dus “minder doeltreffend”. Hogere boetes moeten volgens de PS “het ontradend effect voor bepaalde bevolkingsgroepen” herstellen.
Stef Willems, woordvoerder bij verkeersinstituut VIAS:
Willems is geen voorstander van de idee, zo vertelt hij bij radiozender Joe FM. Sven en Anke van Joe FM vroegen de mening van hun luisteraars. Maar liefst 26 procent van de luisteraars is voorstander, 74 procent is tegen.
Het voorstel komt overgewaaid uit Finland, verduidelijkt Willems bij Joe FM. “Daar zijn de verkeersboetes afhankelijk van hoeveel je verdient. Dat leidt tot rare dingen. Een topman daar heeft ooit een boete gekregen van 116.000 euro, omdat hij 83 km/u reed met zijn Harley-Davidson op een plek waar hij normaal 60 km/u mocht rijden”, klinkt het. “Ze hebben een rechtstreekse link met de belastingaangifte. De verkeersboete wordt op basis daarvan berekend.”
Volgens ons is het niet de oplossing voor meer verkeersveiligheid in ons land.
“In ons land zien we dat niet zo’n vaart lopen. Hoe ga je hier het inkomen bepalen? Je hebt mensen die tien bedrijven hebben, maar zichzelf een bescheiden loon uitkeren. Je hebt andere mensen die in loondienst zijn en veel verdienen. Volgens ons is het niet de oplossing voor meer verkeersveiligheid in ons land.”
“De boete moet in verhouding staan tot de overtreding en moet vooral als doel hebben dat je niet meer in de fout gaat”, vindt Willems. “Een rijbewijs met punten lijkt ons een efficiënter middel. Zo maak je het speelveld voor iedereen gelijk. Als je veel overtredingen begaat, dan raak je op het einde van je rit je rijbewijs kwijt. Een politierechter kan dan nog oordelen over een bijkomende straf zoals een verkeersboete.”
Willems refereert aan een Noorse studie voor het rijbewijs met punten. “Als je een aantal punten bent kwijtgeraakt, dan krijg je een waarschuwing. Dat is de trigger voor mensen om hun gedrag aan te passen. Je krijgt een brief waarin staat dat je bijvoorbeeld een online cursus moet volgen en als je nog twee zware verkeersovertredingen zou begaan, dan ben je je rijbewijs kwijt. Voor veel mensen is dit het punt waarop ze hun gedrag aanpassen.”
Door boetes te vermenigvuldigen op basis van het loon, krijgen overtreders een duidelijker signaal.
Georges Gilkinet, vicepremier en minister van Mobiliteit (Ecolo):
Minister Gilkinet staat achter het voorstel van de PS. “Een boete van 50 euro is bijna onbetaalbaar met een klein pensioentje, maar slechts een peulschil als je met een Porsche Cayenne rijdt”, aldus Gilkinet. “Door boetes te vermenigvuldigen op basis van het loon, krijgen overtreders een duidelijker signaal. Het maakt het systeem eerlijker en dus ook efficiënter.”
Joris Vandenbroucke, Vooruit-kamerlid:
“Willen we de verkeersveiligheid fors verbeteren, dan is er maar één dossier dat vandaag op tafel zou moeten liggen: het rijbewijs met punten, wat ook in het regeerakkoord staat”, aldus Vooruit-Kamerlid Joris Vandenbroucke. “Maar telkens als we die discussie voeren, beginnen de Waalse socialisten met hun voeten te slepen. Waarna ze met dit soort voorstellen afkomen. Onbegrijpelijk, zeker als je weet hoe enorm gevaarlijk de Waalse wegen zijn.”
Je vindt hardleerse overtreders overal en het is net die kleine minderheid die het verpest voor bestuurders die zich wel correct gedragen.
Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit (Open VLD):
Minister Peeters is geen voorstander van het PS-voorstel om de hoogte van verkeersboetes te laten afhangen van het inkomen. “Alsof recidivisten enkel mensen zijn die er financieel beter voor staan. Je vindt hardleerse overtreders overal en het is net die kleine minderheid die het verpest voor bestuurders die zich wel correct gedragen”, luidt het.
Zij herhaalt haar pleidooi voor de invoering van het rijbewijs met punten. In 27 Europese landen geldt een rijbewijs met punten. België is samen met Zwitserland, Estland, Slovakije en Zweden het enige land zonder het systeem, voert ze aan. “Doorzichtige vertragingsmanoeuvres zoals dit ballonnetje kunnen onze verkeersveiligheidscijfers missen als de pest”, aldus Peeters.
Wouter Raskin van N-VA:
Ook op de oppositiebanken stelt Wouter Raskin (N-VA) dat het enkel een manier is om het rijbewijs met punten af te blokken. Hij merkt ook op dat er in Vlaanderen veel meer trajectcontroles zijn dan in Wallonië. “Dit is dus geen solidaire maatregel, maar een extra geldstroom vanuit onze regio naar de Waalse staatskas. Iedereen is gelijk voor de wet en hoort dezelfde boetes te betalen”, aldus Raskin.
Katja Gabriëls, volksvertegenwoordiger Open VLD:
Volksvertegenwoordiger voor Open VLD, Katja Gabriëls, is tegen het voorstel van de PS. “Een nieuwe dag, een nieuw voorstel van de PS. Mensen die werken harder straffen. What’s next? De prijs van een brood afhankelijk maken van het inkomen? Ons sociaal model draait op iedereen die elke dag opnieuw de handen uit de mouwen steekt en onderneemt!”
Danny Smagghe, woordvoerder bij Touring:
Vanop het terrein reageert Touring bijzonder scherp. “Als verkeersmaatregel is dit een losse flodder die geen noemenswaardig effect zal hebben”, luidt het. “Het is niet omdat je meer verdient, dat een bepaalde overtreding plots gevaarlijker of ontoelaatbaarder wordt. Of omgekeerd, dat het signaal om een bepaalde overtreding niet meer te begaan, plots zwakker wordt louter omdat je een minder hoog inkomen hebt.”
Bovendien zijn de inkomensplafonds voor hogere boetes volgens Touring zo gekozen dat die diversificatie in de praktijk voor de meeste weggebruikers dode letter zal blijven. “Verkeersveiligheid is dermate belangrijk dat het thema niet gekaapt mag worden voor andere doeleinden. Inkomensfiscaliteit en verkeersveiligheid of verkeersgedrag kunnen niet aan mekaar gebonden worden”, besluit de organisatie.
En nu is het aan jou. Wat is jouw mening? Laat het weten in de comments onder dit artikel. We bundelen de boeiendste reacties vanavond in een nieuw stuk.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMVerkiezingen
Hoogste pensioenen aftoppen en eerste vijf jaar geen leefloon krijgen: zo ziet het besparingsplan van N-VA eruit
-
Man (74) komt onder hefbrug terecht terwijl hij aan auto sleutelt en sterft ter plaatse
Een man van 74 is om het leven gekomen bij een tragisch ongeval in een loods langs de Sint-Jansstraat in Beveren-Leie. Hij raakte gekneld tussen een auto waaraan hij werkte en de hefbrug waarop het voertuig stond.Waregem -
PREMIUM23
Slachtoffers seksueel misbruik Katholieke Kerk eisen herstelfonds: “Genoeg van spelletjes op onze kap”
De Katholieke Kerk of de Belgische staat moeten de slachtoffers van seksueel geweld financieel vergoeden. Dat eist een ruime delegatie slachtoffers die gisteren in Gent samenkwam. Jan Van Pelt (75), slachtoffer en getuige in de documentaire ‘Godvergeten’, legt uit waarom. “Ik ken mensen van 65 jaar en ouder die nog altijd antidepressiva slikken ten gevolge van wat ze een halve eeuw geleden hebben ondergaan. Die mensen verdienen gerechtigheid.” -
-
PREMIUM2
“Ze dragen ons hier op handen en da’s onze beloning”: vrolijke vrijwilligers Marleen (66) en Eric (73) zorgen dat voetbalclub blijft draaien
-
Spaargids.be
Houdt jouw spaarrekening op te bestaan? “Opgebouwde voordelen neem je mee naar nieuwe rekening”
Elke bank kan vanaf deze zomer nog maximaal vier gereglementeerde spaarrekeningen aanbieden. Wil een bank een spaarrekening schrappen, dan moest ze daarover tegen eind april 2024 de klanten verwittigen. Valt ook jouw spaarrekening weg? Spaargids.be geeft een overzicht. -
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
Wil je jouw tuin omheinen met een tuinafsluiting? Of heeft je buur dat gedaan en ben je daar niet helemaal tevreden mee? Bouwsite Livios legt uit hoe de vork precies aan de steel zit wat betreft dit - soms heikel - onderwerp. -
PREMIUM3
Vlaamse Lucas heeft 250.000 volgers op Chinese versie van TikTok: “Zelfs in een klein dorpje herkennen ze me”
-
121
“Weglopen is laf”: N-VA’ers verlaten parlement om hoorzitting met VRT-top tegen te houden
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
2
Onderzoekscommissie doet 137 aanbevelingen na VRT-reeks ‘Godvergeten’: regeringscommissaris en oprichting van herstelfonds
De onderzoekscommissie in de Kamer naar kindermisbruik en seksueel geweld, binnen en buiten de Kerk, heeft 137 aanbevelingen goedgekeurd. Zo beveelt de commissie een gecoördineerde aanpak aan, met de aanstelling van een commissaris voor seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld op minderjarigen en kwetsbare personen. Nadat de Hoge Raad van Justitie vorige maand in een rapport een reeks disfuncties had vastgesteld tijdens Operatie Kelk, wordt ook de oprichting aanbevolen van een nieuwe onderzoekscommissie hierover. -
PREMIUM
Directrice na brooddozenonderzoek: “Soms zijn brooddozen gevuld met koude frieten”
216 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageeryvo mast
Paul Buckens
Linda MOENS
pierre de smet
Geert Van den Berghe