Wielerploeg Jumbo-Visma rolt voedingsapp uit voor het grote publiek

Wielerploeg Jumbo-Visma maakt zijn befaamde voedingsapp Foodcoach nu ook beschikbaar voor het grote publiek. Met die app krijgen de wielrenners al langer gepersonaliseerd voedingsadvies. Voetbalclubs Manchester United en Oud-Heverlee Leuven zouden de succesformule nu ook willen toepassen, en ook jij kan zo’n digitaal en gepersonaliseerd voedingsplan laten maken. "Het is een manier om lekker te kunnen eten zonder veel te moeten nadenken", vertelt de directeur van Foodcoach Robert Jan Koens in "VRT NWS laat". 

Voedingsapps in de sport, het zijn geen uitzonderingen meer. Wielerploeg Alpecin-Deceuninck stelde vorige week zijn Foodmaker Pro app voor, maar de échte pioniers zijn de renners van Jumbo-Visma met hun Foodcoach app. Die app bestaat al sinds 2018, supermarktketen Jumbo ontwikkelde die toen in de hoop Nederland gezonder te krijgen. Niet alleen de consument kreeg een app, ook de renners van hun team Jumbo-Visma kregen een versie, maar dan iets uitgebreider en gedetailleerder. Een gamechanger, zo zeggen ze zelf. Zo succesvol dat ze er een verdienmodel van maken, en ook jij de app kan gaan gebruiken. 

De Foodcoach app maakt bij Jumbo-Visma gepersonaliseerde voedingsplannen op voor de renners. Een ander plan voor elke maaltijd, een ander plan voor elke wielrenner. En een ander plan voor elk moment, zo vertelt directeur Foodcoach Robert Jan Koens. "Wanneer Wout van Aert op wedstrijd of op training is, gaat hij uiteindelijk eten van een buffet. Dan weet hij precies wat hij moet opscheppen en hoeveel. Wanneer hij thuis eet mag hij veel meer kiezen waar hij op dat moment zin in heeft, en wat past in zijn routine, maar uiteindelijk zal ook dan alles toch aansluiten op het plan."

In 2022 wonnen we de gele, groene én bolletjestrui. Dat geeft wel iets aan.

Robert Jan Koens, directeur Foodcoach

Een gepersonaliseerd plan voor elke renner, dat klinkt als een stevige investering. Maar ook daar bewijst de technologie z’n voordeel. "Vroeger kregen enkel de kopmannen een eigen plan. Dat ging dan over maximaal drie mensen", vertelt Koens. "Daar was je al dagen mee bezig. Nu doet de technologie dat na een druk op de knop, in enkele seconden." Een besparing dus, "want op deze manier kan je de volledige ploeg van een gepersonaliseerd plan voorzien, terwijl dat vroeger onmogelijk zou geweest zijn." 

Dat die uitgekiende voedingstrategie ook z’n vruchten afwerpt, daarover bestaat bij Jumbo-Visma geen twijfel meer. "We kijken graag terug op vorig jaar. Toen wonnen we de gele, groene en bolletjestrui. Dat geeft wel iets aan. Wout en andere ploegleden geven ook aan het voedingsprogramma wel degelijk de grote verschilmaker is."

En dat succes, dat trekt de aandacht van andere teams. Nu de app de markt op gaat zou er al interesse zijn bij Manchester United, en dichter bij huis toonde ook Oud-Heverlee Leuven zich kandidaat. Dat dat voetballers zijn en geen wielrenners, hoeft volgens Koens geen probleem te zijn. "Een gepersonaliseerd plan opstellen is sowieso een moeilijke en complexe opgave, of het nu voor wielrenners of voor voetballers is. Maar wij zijn ook de enige ploeg waar er een volledig IT-team mee bezig is."

BEKIJK - Gepersonaliseerd voedingsadvies voor voetballers? Bekijk hier wat ze daarvan denken bij onze Rode Duivels.

Videospeler inladen...

Een app bij de hand bij elke maaltijd, dat klinkt als veel extra mentale belasting. Iets waar topsporters zich meestal van proberen af te schermen. Maar volgens Koens is net het omgekeerde waar. "Onze renners geven aan dat het hen rust geeft, een soort peace of mind. Onze app is een stukje technologie, maar uiteindelijk is het ook een middel waarop ze kunnen vertrouwen. Daardoor kunnen ze lekker eten zonder dat ze al te veel moeten nadenken."

Wie zichzelf ook een stukje rust cadeau wil doen met een persoonlijk voedingsplan kan de app nu gratis downloaden. Daar is dan een betalende service aan verbonden, die je ongeveer 10 euro per maand kost. Wie de atleet in zichzelf helemaal wil ontketenen kan dat tegen betaling nog uitbreiden met een persoonlijke (digitale) coach. Maar niet getreurd, je betaalt waarschijnlijk nog altijd maar een fractie van de grote teams, want voor hen zal het echt maatwerk worden. 

BEKIJK - Het volledige gesprek met directeur Robert Jan Koens in VRT NWS laat:

Videospeler inladen...

Meest gelezen