Ze verbruiken meer, zijn minder verkeersveilig, en toch... is meer dan de helft van de nieuwe auto’s een SUV
De autoverkoop van 2022 brengt goed én slecht nieuws voor het klimaat. Er werden voor het eerst meer stekkerauto’s dan diesels ingeschreven, maar de groeiende populariteit van SUV’s baart experts zorgen. “Door hun vormgeving en gewicht zijn ze niet goed voor het milieu en de verkeersveiligheid”, stelt onderzoeker Tobias Denys in Dag Allemaal.
Voor het eerst werden er vorig jaar in Vlaanderen meer stekkerauto’s verkocht dan diesels. Met circa 95.000 tegenover 60.000 is de kloof zelfs aanzienlijk. “Dat komt vooral door bedrijfswagens en hybrides”, zegt Tobias Denys, onderzoeker bij VITO/EnergyVille. “Eén op de tien verkochte wagens vorig jaar was volledig elektrisch.”
De autoverkoop sputtert weliswaar. In 2022 werden 368.000 nieuwe wagens ingeschreven. Dat is 4 procent minder dan in 2021 en zelfs 33 procent minder dan in 2019, vóór de coronacrisis. Er waren leveringsproblemen bij de fabrikanten, maar de daling wijst mogelijk ook op twijfel bij kopers.
“Op de tweedehandsmarkt was er in 2021 nog een serieuze stijging, maar vorig jaar zagen we ook daar een flinke krimp”, zegt Denys. “Diesels zijn sowieso steeds minder gegeerd. Ze hebben een slecht imago, de brandstofprijs is hoog en de inruilwaarde laag.”
Sommigen lijken te denken dat ze een SUV nodig hebben om de ‘stadsjungle’ te overleven. Terwijl zulke auto’s op verharde wegen geen meerwaarde bieden.
Hoger gewicht
Minder goed nieuws vinden experts de toenemende populariteit van SUV’s. Meer dan de helft van alle nieuw ingeschreven personenwagens is zo’n terreinwagen voor de weg. Tien jaar geleden bedroeg dat aandeel amper 15 procent. “Door hun vormgeving - iets hoger en minder aerodynamisch - en hun gewicht verbruiken ze meer en zijn ze minder verkeersveilig”, zegt Tobias Denys. “Sommigen lijken te denken dat ze een SUV nodig hebben om de ‘stadsjungle’ te overleven. Terwijl zulke auto’s op verharde wegen eigenlijk geen meerwaarde bieden.”
Elektrische wagens zijn door hun batterijen gemiddeld trouwens zwaarder dan diesel- of benzinewagens. Automobilisten kunnen de ecoscore van hun eigen wagen checken op de opgefriste website ecoscore.be.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
vtwonen
Hoeveel op tien scoor jij? Dit zijn de vaakst vergeten zaken tijdens het schoonmaken
-
Independer
Autoschade en van de dader geen spoor? Dit dien je te doen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
-
PREMIUM
GETEST. Nieuwe Smart #1 is een stuk groter dan zijn voorgangers: wat zijn de plus- en minpunten van deze wagen?
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
Welzijn op het werk krijgt vandaag meer aandacht dan ooit. Experts moedigen je aan om kritisch na te denken over je leidinggevende en op te komen voor jezelf en je team. Goed leiderschap is dan ook van cruciaal belang voor de prestaties die je levert en hoe je je voelt op de werkvloer. Maar wat kan je als medewerker doen als jouw leidinggevende je belemmert om goed – en graag – te werken? Welzijnsmanager Elisabeth Van Steendam legt het Jobat.be uit. -
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
-
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
-
DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?
Middenvakrijders: een van de grootste ergernissen in het verkeer. Jaarlijks krijgen gemiddeld 2.000 bestuurders die op het middenvak van de autosnelweg blijven rijden een boete in de brievenbus. En die kan oplopen van 116 euro tot 160 euro. Maar is dat voldoende? Of moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden? Vanavond bundelen we jullie interessantste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden. -
Wat is het verschil tussen een stationcar, SUV en crossover? Zo weet je welke wagen het best bij je past
Wie een auto wil kopen, wordt met allerlei afkortingen en hippe termen geconfronteerd. Wil je een stationcar, MPV, SUV of crossover? Wat betekent dat precies en hoe kies je de ideale auto die bij jou past? -
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?