Boeing zwaait jumbojet 747, de ‘Queen of the Skies’, vaarwel

De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft het laatste exemplaar van zijn iconische type 747 afgeleverd. Het ultieme toestel dat van de productielijn rolde, werd tijdens een bijzondere ceremonie overhandigd aan de Amerikaanse vrachtvervoerder Atlas Air. Het vliegtuig, dat de bijnaam Queen of the Skies heeft gekregen, heeft meer dan vijftig jaar lang mee de geschiedenis van de internationale luchtvaart helpen schrijven.

Waarom is dit belangrijk?

Met het einde van de productie van de 747 sluit Boeing een opmerkelijk tijdperk in de luchtvaart af. Het toestel was de eerste jumbojet die in het luchtruim kon worden opgemerkt. Nooit eerder ook was een vliegtuig met twee gangpaden geproduceerd. Het toestel bracht volgens analisten de luchtvaart voor de eerste keer binnen het bereik van het brede publiek.

Compleet nieuwe fabriek: De jumbojet werd in de jaren zestig van de voorbije eeuw ontwikkeld, waarbij het eerste exemplaar in 1970 door Boeing aan de toenmalige Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Pan Am werd geleverd.

  • De bouw van dat toestel nam destijds achtentwintig maanden in beslag. “De 747 heeft de hele vliegtuigindustrie geherstructureerd en heeft het reizen door de lucht geherdefinieerd”, getuigde Guy Norris, mede-auteur van het boek ‘Boeing 747: Design and Development Since 1969‘.
  • De jumbojet werd gebouwd in de fabriek van Boeing in Everett, in de Amerikaanse staat Washington.
    • Dat complex werd door Boeing speciaal voor de bouw van het toestel opgetrokken en blijft volgens de Amerikaanse constructeur de grootste vliegtuigfabriek van de wereld.
    • Na vijf decennia productie nam de vraag naar klanten naar de 747 echter af. Vele maatschappijen schakelden immers over naar de zuiniger tweemotorige widebody-vliegtuigen die inmiddels door Boeing en zijn Europese rivaal Airbus waren ontwikkeld.
    • Boeing maakte tweeënhalf jaar geleden bekend met de productie van de 747 te zullen stoppen.

Het laatste jaar: Het voorbije jaar heeft Boeing nog vijf exemplaren van zijn jumbojet afgeleverd.

  • Tijdens de piekverkoop van de meest succesvolle versie van het toestel – de 747-400 – in het begin van de jaren negentig van de voorbije eeuw werden nog zeventig exemplaren per jaar afgeleverd. In totaal zijn van het toestel 1.574 exemplaren gebouwd.
  • Naarmate de productie van het laatste exemplaar van de jumbojet vorderde, werden de verschillende divisies van de fabriek in Everett – zoals de bouw van de vleugels en de romp – geleidelijk stilgelegd. De betrokken werknemers werden naar andere divisies overgeheveld of gingen vrijwillig met pensioen. Het laatste exemplaar vertrok vanuit de fabriek naar het hoofdkantoor van Atlas Air in Cincinnati (Ohio).

Air Force One

De opvolger: In Everett worden door Boeing inmiddels ook de types 767 en 777 gebouwd. Het bedrijf moet echter nog beslissen welk programma ter plaatse de definitieve opvolger van de 747 zal worden.

  • Boeing sluit echter het hoofdstuk van de jumbojet nog niet volledig af. Er moeten immers nog wisselstukken worden gemaakt voor de vloot toestellen die momenteel nog actief is.
  • Bovendien loopt bij Boeing ook nog het programma van Air Force One, het vliegtuig van de Amerikaanse president, die met een exemplaar van de 747 vliegt.
  • De 777X wordt als de opvolger van de jumbojet naar voor geschoven. Dat toestel zal pas ten vroegste over twee jaar kunnen worden geleverd, maar David Calhoun, topman van Boeing, beloofde alvast dat de 777 het volgende vliegtuig zal worden dat het internationale luchtruim zal beheersen.

(evb)

Meer