ANP

Fietsen zijn er weer in overvloed, maar wachtrijen voor herstellingen dreigen lang te worden

De fietssector zit weer op kruissnelheid. Tijdens de coronacrisis liepen de wachttijden op door problemen in de productieketen. Die zijn nu van de baan. De sector groeit en daarbij worden fietsherstellingen steeds belangrijker. Daarin ligt een nieuwe uitdaging voor de sector, zegt Filip Rylant van mobiliteitskoepel Traxio in "De wereld vandaag" op Radio 1.

Fietsen, mountainbikes en toebehoren zijn weer in voorraad. De tekorten die tijdens de coronacrisis waren ontstaan zijn inmiddels weggewerkt. De stocks zijn dus klaar voor de lente. Dan worden traditioneel het meeste fietsen verkocht. Maar naast het verkopen van fietsen wordt een goede herstellingsdienst steeds belangrijker. ''Fietsen worden bijna rijdende computers en dus moeilijk om te onderhouden'', vertelt Filip Rylant van Traxio.

Complexere herstellingen

''40 procent van de fietsen is geëlektrificeerd, we verwachten dat dat de volgende jaren zal stijgen naar 60 procent. Daaruit kunnen we afleiden dat meer mensen kiezen voor de fiets om korte afstanden af te leggen of om naar het werk te gaan."

''Elektrische fietsen worden gesofistikeerder. Herstellingen dus ook. Voor de fietsverkopers doemt er een nieuwe uitdaging op aan de horizon want fietstechnieker is een erkend knelpuntberoep in Vlaanderen.''

Elektrische fietsen worden gesofistikeerder. Herstellingen dus ook

Filip Rylant van Traxio

Grote spelers zoals D'Ieteren en Colruyt storten zich op de groeiende markt. Door kleine fietswinkels op te kopen en ze aan hun ketens te hechten. ''Dat is geen rechtstreeks gevolg van de boom die de sector kende tijdens de coronacrisis, maar eerder een inhaalbeweging, in Nederland zie je dit al langer", zegt Filip Rylant. ''Kleine spelers gaan zich lokaal verankeren en zetten in op een niche gamma. In steden zie je winkels die zich specialiseren in cargo- of longtailbikes waarop je kinderen of goederen kan vervoeren."

''Ketens kunnen door een grotere cashflow dan weer grotere voorraden aanleggen. Het aantrekken van technisch personeel voor herstellingen is ook voor grotere ketens moeilijk.'' 

Fietsmechanieker wordt fietsingenieur

"De tijd dat een fietshersteller zich enkel bezighoudt met mechaniek is voorbij. Een hersteller moet tegenwoordig met een batterij en fietscomputer kunnen werken", vertelt Rylant. ''Dat maakt de job moeilijker, maar ook interessanter'.'

Traxio probeert met het opleidingscentrum Educam een duit in het zakje te doen. In dat opleidingscentrum worden verschillende gespecialiseerde opleidingen georganiseerd. "De vraag naar technisch personeel is groot in de mobiliteits- en fietssector."

BELUISTER - "De tijd dat een fietshersteller zich enkel bezighoudt met mechaniek is voorbij."

Meest gelezen