© ATV

Primeur in Vlaanderen: UAntwerpen onderzoekt of student paper liet schrijven door artificiële intelligentie

De universiteit Antwerpen voert momenteel een intern onderzoek naar het gebruik van artificiële intelligentie bij het schrijven van een paper door een student. Dat bevestigt de woordvoerder. De universiteit deelt ook mee dat het al enige tijd werkt aan een herziening van het examenreglement om zulke gevallen te vermijden. Ook het Gemeenschapsonderwijs heeft een handleiding klaar.

ls, sgg
Bron: BELGA, HLN

LEES OOK. “Verbieden is zinloos”, maar onderwijs heeft geen idee hoe het met revolutionaire technologie om moet gaan

“Ik kan bevestigen dat we momenteel een geval onderzoeken waar een sterk vermoeden is dat er door een student gebruik werd gemaakt van ChatGPT”, zegt Peter De Meyer, woordvoerder van de Universiteit Antwerpen. “Voor alle duidelijkheid: het wordt nog onderzocht. Het zou ook kunnen dat het niet het geval is.”

ChatGPT, een chatbot die op basis van artificiële intelligentie hele teksten kan genereren, haalt al langer de krantenkoppen. In New York City bijvoorbeeld nam het stadsbestuur de drastische beslissing om de toegang tot ChatGPT te blokkeren op de netwerken en laptops in het schoolsysteem van de stad, het grootste van het land. Want wat houdt leerlingen anders tegen om hun huiswerk te laten maken door de chatbot?

LEES OOK. Hoe ChatGPT onze jobs verandert: “Ik maak nu drie campagnes in de tijd die ik vroeger had voor één”

Ook in ons land bekijken onderwijsinstellingen hoe ze moeten omgaan met de nieuwe technologie. “Wij gaan alle evaluatievormen bekijken”, zegt De Meyer. “Bij een mondeling examen is de kans op het gebruik van artificiële intelligentie bijvoorbeeld niet zo groot. Maar als de enige evaluatievorm een paper is, dan bestaat de kans weer wel”, zegt hij. “We gaan daarom bekijken of die evaluatievormen moeten bijgeschaafd worden. Moet er bijvoorbeeld een mondeling gedeelte gekoppeld worden aan een paper?”

De UAntwerpen zal in het examenregelement ook duidelijk vermelden dat vormen van ‘ghostwriting’ als vorm van fraude gelden. “Daar staan uiteraard sancties op. Wanneer bewezen kan worden dat een student AI gebruikte, volgt een straf”, klinkt het. Zulke aanpassingen zullen wel nog niet voor dit academiejaar zijn. “De vorm van examinatie moet altijd op voorhand aan studenten meegedeeld worden. We kunnen die niet zomaar in de loop van het academiejaar aanpassen.”

Milder in het middelbaar

Het Gemeenschapsonderwijs pakt het op een andere manier aan. “Wij willen het eerder vanuit een positieve aanpak bekijken. Onze pedagogische dienst heeft een handleiding opgesteld voor leerkracht over hoe ze er mee moeten omgaan. Je kan artificiële intelligentie niet wegdenken. Je kan het ook niet verbieden, want het is heel moeilijk op te sporen en het gebruik ervan te bewijzen. Dus willen we het eerder koppelen aan de lessen mediawijsheid”, zegt woordvoerder David Janssens.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER