Archieffoto

Universiteit Antwerpen onderzoekt of student paper schreef met artificiële intelligentie van ChatGPT

De Universiteit van Antwerpen onderzoekt of een student zijn paper geschreven heeft met ChatGPT. Dat meldt DPG en bevestigt de UAntwerpen. Chat GPT is een applicatie en website die complexe teksten kan maken via artificiële intelligentie (AI). 

De Universiteit Antwerpen voert een onderzoek omdat er een heel sterk vermoeden bestaat dat een student ChatGPT heeft gebruikt om een paper te schrijven. "We zijn nog lang niet zeker, maar we voeren een onderzoek", zegt Peter De Meyer van de Universiteit Antwerpen

ChatGPT is een online zoekmachine én schrijfrobot, die teksten kan maken die nauwelijks verschillen van een tekst die door een mens geschreven is. Het systeem gebruikt artificiële intelligentie om daar steeds beter in te worden.

Uitdaging voor het onderwijs

Veel scholen en universiteiten zijn volop aan het nadenken over hoe ze met die nieuwe evolutie kunnen omgaan. Voorlopig zijn er geen andere Vlaamse universiteiten die al zo'n onderzoek naar fraude begonnen zijn. Wel zeggen de universiteiten dat ze de impact van ChatGPT onder de loep nemen en bekijken welke maatregelen er eventueel nodig zijn. 

De Universiteit Antwerpen liet intussen weten dat ze een actieplan rond artificiële intelligentie gaat uitwerken. "We willen er in de toekomst op een goede manier mee omgaan. Enerzijds zullen we bestraffen, anderzijds beseffen we ook dat zulke tools er zijn om te blijven en alleen maar beter worden", zegt Peter De Meyer van de UAntwerpen. "We willen bekijken hoe we dergelijke systemen kunnen omarmen en implementeren in ons onderwijs op een gecontroleerde manier."

KULeuven kan nog niets bevestigen over eventuele fraude met artificiële intelligentie. “Wat er tijdens de examens gebeurt aan onregelmatigheden, wordt pas na afsluiten van de examenperiode verzameld, om er verder uit te leren. Die gegevens zijn nu nog niet beschikbaar", zegt De Meyer. "Maar uiteraard is het gebruik van Chat GPT en andere AI-middelen niet toelaatbaar, wanneer studenten daarmee proberen om het beoordelen van hun eigen kennis, inzicht of vaardigheden te verhinderen. Ons examenreglement laat nu al toe om tegen dergelijke onregelmatigheden op te treden."

Meest gelezen