Volgend jaar verbod op online advertenties van politieke partijen voor jongeren onder de 16 jaar?
Het Europees parlement heeft donderdag gestemd over een voorstel om politieke advertenties aan banden te leggen. De Europarlementariërs zouden tegen de verkiezingen van mei 2024 politieke partijen willen verhinderen om reclame hyperdoelgericht naar potentiële kiezers te sturen op het internet. Er moet nu in ijltempo onderhandeld worden met de lidstaten en de Europese Commissie. De ngo EDRi vreest ervoor dat de regelgeving een slag in het water zal zijn.
In essentie gaat het hierover: politieke partijen kunnen — zoals in feite iedereen met een kredietkaart — op het internet reclameberichten plaatsen en ervoor zorgen dat die enkel aan bepaalde categorieën mensen worden getoond. Met die ‘targeting’ kunnen ze kiezen uit tal van kenmerken en interesses om een boodschap aan te tonen. Zo kan een partij bijvoorbeeld een standpunt over het lerarentekort richten aan mensen die al dan niet bewust interesse hebben getoond in onderwijs.
Brochures in de postbus als leidraad
De Europese Unie is momenteel aan het bekijken om meer regels uit te vaardigen rond politieke advertenties op het internet. Donderdag stemde het Europees parlement erover. Leden van de christendemocratische, socialistische, liberale, linkse en groene fracties willen dat advertenties van politieke partijen algemener worden. “Ze moeten meer lijken op de klassieke brochures die partijen in de postbus steken. Advertenties moeten een breder publiek aanspreken”, legt christendemocraat Tom Vandenkendelaere van de Europese Volkspartij uit.
KIJK. Europarlementslid legt uit waarom verbod op politieke advertenties voor jongeren belangrijk is
Als het van het Europees parlement afhangt, kunnen partijen binnenkort advertenties minder specifiek richten. Ze zouden daarbij ook geen gevoelige kenmerken meer mogen gebruiken zoals seksuele voorkeur, etniciteit of geloof. Gebruikers zouden expliciet toestemming moeten geven dat hun gegevens worden gebruikt voor politieke advertenties. Nog het belangrijkste: politieke advertenties moeten van het het Europees parlement verboden worden voor jongeren onder de zestien jaar. Ook de Europese Raad, waarin de lidstaten zetelen, is voorstander van zo’n verbod.
Overzichtelijke datadank
Ook moet er een databank worden opgericht waarin alle online advertenties van politieke partijen in gans de Europese Unie worden verzameld. Dat zou het mogelijk moeten maken voor journalisten en wetenschappers om gemakkelijker onderzoek te doen naar het onderwerp. “Nu kan je niet zien of een partij op het ene platform een bepaalde doelgroep aanspreekt met een bepaalde boodschap, maar op een ander platform het tegenovergestelde doet”, aldus Vandenkendelaere.
Databanken met politieke advertenties hebben hun nut al bewezen. Zo heeft Meta er eentje voor Instagram en Facebook. Op basis daarvan werd bijvoorbeeld berekend dat Belgische politieke partijen vorig jaar in totaal 5 miljoen euro spendeerden. Google heeft ook zo’n databank waarin advertenties op onder andere de zoekmachine en op YouTube wordt verzameld, maar omdat die anders werkt dan die van Meta is vergelijken moeilijk.
Niet genoeg
EDRi, een koepel van Europese privacyorganisaties, kijkt met argusogen naar het standpunt van het Europees parlement en de onderhandelingen die daaruit volgen. Volgens de ngo zouden politieke partijen nog te veel persoonlijke gegevens kunnen gebruiken om hun advertenties te richten op te kleine doelgroepen. De organisatie vreest bovendien dat het voorstel van het parlement nog fors zal worden afgezwakt tijdens onderhandelingen met de lidstaten en de Europese Commissie. Onderhandelingen die volgens EDRi, zoals steeds, te obscuur zijn en ruiken naar achterkamerpolitiek.
Vandenkendelaere vreest ook voor het standpunt van de Europese Raad. De lidstaten zouden volgens de Europarlementariër de controle van de regels naar het nationale niveau willen brengen. De Commissie en het parlement willen dat op EU-niveau houden om zo versplintering te vermijden. Ook zou de Raad nog geen centrale advertentiedatabank willen, maar slechts een onderzoek willen starten naar de noodzaak.
Strakke deadline
De onderhandelingen zullen in ieder geval in rotvaart moeten gebeuren om de deadline te halen. Tijdens een sperperiode van 60 dagen vóór een verkiezing of referendum zouden advertenties namelijk aan strengere regels moeten worden onderwerpen, vindt het Europees parlement. Maar in mei 2024 zijn er Europese verkiezingen, dus om die deadline te halen zal er snel gewerkt moeten worden.
Niet onbelangrijk: de nieuwe regels zullen gelden voor alle verkiezingen in de Europese Unie, dus ook voor de lokale, provinciale, Vlaamse en federale verkiezingen die volgend jaar in ons land worden gehouden. Een uitgaveplafond zal de EU niet opleggen. Het is aan de lidstaten om te bepalen hoeveel politieke partijen mogen spenderen aan advertenties op het internet.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
SOS onkruid: hoe pak je het snel en eenvoudig aan? Met deze vijf toestellen is je tuin klaar voor de lente
-
Nagelbijten voor Sam Bankman-Fried: gaat cryptomiljardair de rest van zijn leven de bak in?
Voormalig cryptomiljardair Sam Bankman-Fried hoort donderdagmiddag hoe lang hij de cel in moet. Als het tegenzit, zal hij de rest van zijn leven achter de tralies zitten. Als het meezit, krijgt hij zes jaar, vanwege een van de grootste financiële fraudezaken ooit in de VS. -
KIJK. Simulator toont wat er exact gebeurd is aan boord van vrachtschip dat tegen brug in Baltimore voer
Een crash van het vrachtschip de Dali tegen de Francis Scott Key Bridge in Baltimore op dinsdag heeft meerdere mensen het leven gekost. Kapitein Morgan McManus geeft een beeld van het ongeluk aan de hand van een vrachtschipsimulator. Hij legt stap voor stap uit wat een black-out van een schip juist betekent en wat de bemanning van het vrachtschip geprobeerd heeft om in allerijl een aanvaring met de steunpilaar van de brug alsnog te vermijden. -
-
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
-
CEO Telegram zegt dat bedrijf afgelopen dagen “tienduizenden oproepen” blokkeerde om aanslagen te plegen
De CEO van berichtendienst Telegram heeft bekendgemaakt dat zijn bedrijf de afgelopen dagen “tienduizenden oproepen” om aanslagen te plegen geblokkeerd heeft. Pavel Doerov deed dat in een mededeling op zijn eigen platform. -
PREMIUM
ONZE OPINIE. “Te veel belastinggeld vloeit naar een continue kiescampagne, die samenwerking en langetermijnpolitiek ondermijnt”
“Dat de partijfinanciering veel te hoog is, is hier al tig keer geschreven”, schrijft politiek journalist Astrid Roelandt. “Politici zéggen wel dat er iets moet gebeuren, maar er verandert nul komma niets. Dat is geen toevalligheidje. Dat is onwil. Luiheid, vanuit het gedacht dat ‘de mensen’ er niet van wakker liggen. Nochtans zijn de excuses stilaan op.” -
PREMIUM
Parlement wil nóg eens advies van experten over partijfinanciering, maar niemand kan uitleggen waarom
-
KIJK. Indrukwekkend: 23-jarige Vlaamse renner kan galopperend paard bij teugels nemen in volle koers
-
Proximus lanceert alles-in-één-app
Proximus lanceert zijn eigen alles-in-één-app Proximus+. De app bundelt een hele reeks digitale diensten en wordt ook beschikbaar voor wie geen klant is bij de operator. -
5
Flexplusvervoer uitgesteld naar 2027
Het Flexplusvervoer, een onderdeel van het vervoer op maat voor mensen met een mobiliteitsbeperking die geen gebruik kunnen maken van De Lijn, wordt uitgesteld naar 2027. De huidige regeling met de Diensten Aangepast Vervoer (DAV’s) en Mobiliteitscentrales Aangepast Vervoer (MAV’s) wordt voor de komende twee jaar behouden. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) vandaag in het Vlaams Parlement gezegd. -
PREMIUM1
Woonlening herzien binnenkort goedkoper... als de banken nog willen tenminste
7 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerjaak Peeters
Marc Goossens
Guido Parker
vanaeken jokke
Marnix Saelens