Slechtzienden zien op het scherm van hun smartphone of het verkeerslicht op rood of op groen staat. Kenny Demulder en Peter Janssens hebben de app al getest.© svw

Antwerpse app helpt slechtzienden en blinden veilig oversteken aan verkeerslicht

Antwerpen -

Verkeerslichten zijn soms een barrière voor slechtzienden en blinden. De OKO-app van het jonge Antwerpse bedrijf AYES brengt daar verandering in. De app op de smartphone geeft via beeld, geluid en trillingen aan wanneer het verkeerslicht rood of groen is. “Deze app verhoogt onze zelfstandigheid”, zeggen Kenny Demulder (42) en Peter Janssens (46). Beiden zijn blind.

Sacha Van Wiele

Kenny en Peter testten beiden de OKO-app. Zij zijn positief. De app helpt hen met het richten van de camera op de smartphone naar het verkeerslicht voor voetgangers. Slechtzienden zien nog wel het licht dat naast hen staat, maar niet dat van aan de overkant. Het scherm van de smartphone kleurt groen als ook het verkeerslicht op groen springt. Voor mensen die blind zijn geeft de app zowel geluid als trillingen.

Kenny Demulder en Peter Janssens zijn positief over de app.© svw

“Deze app is een belangrijk hulpmiddel als we door de stad wandelen”, zegt Kenny. “We moeten gewoon de app openen en onze smartphone richten naar het verkeerslicht. Het verhoogt onze zelfstandigheid omdat we niet aan mensen om hulp moeten vragen. Meestal gebruiken we ook ons gehoor om in te schatten of het groen is voor voetgangers, maar dat wordt onder meer door de stille elektrische wagens steeds moeilijker.”

Conflictvrije kruispunten of kruispunten met vierkant groen maken het er voor slechtzienden en blinden niet eenvoudiger op. “Alles staat dan soms stil en je weet dan niet of het groen is voor de voetgangers”, zegt Peter. “De app helpt ons daar nu in. Toch blijft het een uitdaging. Op veel plekken in de stad zijn verkeerslichten en zebrapaden verdwenen. Bij vierkant groen hebben voetgangers en fietsers samen groen. Het stoort mij dat veel fietsers dan geen rekening met ons houden.”

© svw

Willem Van de Mierop (25), en broers Michiel (25) en Vincent Janssen (27) zijn de oprichters van het bedrijf AYES. Het idee van de app kwam door een gemeenschappelijke vriend die slechtziend is.

“Hij vertelde ons over zijn ervaringen bij verkeerslichten”, zegt Van de Mierop. “Tesla kan wagens aan honderd kilometer per uur autonoom laten rijden, dan moet dit toch zeker mogelijk zijn voor mensen die aan vijf kilometer per uur de straat willen oversteken. We zijn alle drie IT-ingenieurs artificiële intelligentie en zijn aan de slag gegaan. Naast de verkeerslichten zullen ook de busnummers binnenkort worden herkend door de app.”

Willem Van de Mierop, Michiel Janssen, Peter Janssens en Vincent Janssen.© svw

Het bedrijfje kon rekenen op 85.000 euro steun van de stad Antwerpen om deze app te ontwikkelen. “Tijdens de proefperiode worden met ondersteuning van de stad 92 licenties van de OKO-app gratis ter beschikking gesteld aan Antwerpenaren met een visuele beperking”, zegt Erica Caluwaerts (Open Vld), schepen van Innovatie en Economie. “Met dit proefproject willen de stad en AYES het effect en het gebruik van de app evalueren.”

Ondertussen ontdekten ook al twintig andere landen deze app, zoals Japan, Spanje en de Verenigde Staten.

Het proefproject past binnen het Vlaams Plan Samenleven van minister Bart Somers (Open Vld). “Als dit soort mooie initiatieven worden genomen, is het niet de bedoeling telkens weer het warm water uit te vinden”, zegt Somers. “We proberen ze verder uit te rollen naar heel Vlaanderen. Zo zorgen we er stapsgewijs voor dat Vlaanderen toegankelijker en inclusiever wordt, zeker naar mensen met een beperking toe.”

Ook schepen van Gelijke Kansen Karim Bachar (Vooruit) en schepen van Stadsontwikkeling Annick De Ridder (N-VA) onderstrepen dat bij de heraanleg van het openbaar domein rekening wordt gehouden met de toegankelijkheid voor mensen met een handicap. De app past in dat beleid.

Kenny Demulder: “Al zes keer in werfput gevallen”

Niet alleen kruispunten vormen een uitdaging voor mensen met een visuele handicap, maar ook de talrijke werven. “Ik ben al zeker zes keer in een werfput gevallen”, zegt Kenny. “Open hekken of linten aan werven zijn echt wel gevaarlijk voor wie blind of slechtziend is. Er wordt daar onvoldoende rekening mee gehouden.”

Volgens Peter zijn vooral de kleinere werven door nutsbedrijven een probleem. “Recent wandelde ik in de richting van een werfput”, zegt Peter; “Er stonden drie mensen op te kijken. Uiteindelijk was het de man die in de put aan het werken was die mij waarschuwde, want anders had ik erin gelegen.”

Schepenen Karim Bachar en Annick De Ridder benadrukken dat er aandacht is voor veilige werven. “Er bestaat hierover een draaiboek”, zegt Bachar. “We hebben dit laten doorlichten om te zien waar verbeteringen mogelijk zijn voor onder meer slechtzienden en blinden.”

De Ridder: “We willen elke werf zo maximaal mogelijk beveiligen. Zo wordt de werf aan de Gedempte Zuiderdokken na elke werkdag gecontroleerd of alles er veilig bij ligt.”

LEES OOK. Werf aan Gedempte Zuiderdokken wordt veiliger na beklag van handelaars

Twee wegen geleden kwam voormalig Antwerps schepen Philip Heylen (CD&V) aan deze werf nog zwaar ten val.

LEES OOK. Ex-schepen Philip Heylen in ziekenhuis na zware val bij werf Gedempte Zuiderdokken, handelaars niet te spreken over situatie: “Hier vallen bijna dagelijks mensen”

© svw

© svw

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Annick De Ridder