archiefbeeld

Brandweer Gent geeft tips na nieuw ongeval: zo ontsnap je uit een zinkende auto

De brandweerzone Centrum geeft tips om levend uit een zinkende auto te raken na een nieuw incident in Gent. Een elektrische auto belandde in de Visserij, er vielen geen slachtoffers. Een omstaander die het water insprong om te helpen, raakte onderkoeld. "Je duikt beter niet zomaar achter een auto aan om te helpen", zegt Nico De Vrieze van de brandweerzone Centrum. Hij legt uit wat je het best doet als je zelf met de wagen het water inrijdt.

Het was een behoorlijk spectaculair zicht aan de Gentse Visserij: een elektrische wagen reed door de reling, vloog over een woonboot heen en dook het water in. "Zulke waterongevallen met auto’s gebeuren in Gent elk jaar zo’n vijf tot tien keer", zegt luitenant Nico De Vrieze van brandweerzone Gent Centrum. "Op een totaal van 2.200 waterongevallen per jaar valt dat nog mee. We rukken met onze duikers nog altijd veel vaker uit voor andere interventies, zoals olielekken."

Er belanden tegenwoordig minder auto’s in de Gentse wateren dan vroeger. "Dat komt vooral omdat je nu minder snel mag rijden in de stad. Er staan meer relingen dan vroeger", zegt De Vrieze. "Helaas zijn er elk jaar wel nog ongevallen met een fatale afloop."

"Geluk hebben"

Hoe groot is de kans dat je levend uit een zinkende wagen geraakt? "Dat hangt vooral af van hoe de auto in het water belandt", zegt De Vrieze. "Als het meezit, land je op de vier wielen en heb je even de tijd voor de wagen begint te zinken. Moeilijker wordt het als je op het dak of op de zijkant landt. We zien dat er dan vaker slachtoffers vallen."

Wanneer een auto in het water landt, blijft hij meestal nog een korte tijd drijven. "Het komt er dan op aan om snel maar rustig te handelen", zegt De Vrieze. "Maak de gordel los en doe daarna het raam open. Neem met beide handen de dakrand vast en trek je ruggelings naar buiten."

Als je het geluk hebt dat je auto op de wielen landt, kun je op het dak kruipen en een ontsnappingsroute zoeken. "Een trap bijvoorbeeld, of een brugpijler waar je kunt opklimmen", zegt De Vrieze. "Maar het gebeurt dat slachtoffers bewusteloos zijn door de klap. Airbags kunnen dat voorkomen, maar het nadeel is dat zijdelingse airbags het soms moeilijker kunnen maken om te ontsnappen via het zijraam."

archiefbeeld ter illustratie: duikersteam aan de slag bij reddingsoperatie na waterongeval
Radio 2

Elektrisch

Bij de meeste auto’s gaan de zijramen automatisch open. "Dat lukt in de meeste gevallen ook wanneer het voertuig in het water ligt, de elektriciteit blijft werken", zegt De Vrieze. "Zelfs een volledig elektrisch voertuig levert geen problemen op onder water, zolang de circuits niet beschadigd zijn."

Spring niet zomaar in het water om de inzittenden te helpen, het risico op een koudeschok is te groot

Nico De Vrieze, brandweerzone Centrum

De brandweer raadt aan om niet zomaar de held uit te hangen. "Als mensen een waterongeval zien gebeuren, hebben ze de neiging om in het water te springen en te helpen. Dat zou ik afraden, zeker tijdens de koude maanden tussen november en april. Bij het meest recente ongeval raakte de heldhaftige omstaander die in het water sprong trouwens meer onderkoeld dan de inzittenden van de auto."

Wil je de slachtoffers toch te hulp schieten? Dan raadt De Vrieze aan om eerst de hulpdiensten te verwittigen. "Als je echt het water wil inspringen, zorg er dan voor dat anderen daarvan op de hoogte zijn. Het is sowieso beter om het niet te doen, het risico op een koudeschok is groot."

Meest gelezen