Onrust bij C&A houdt aan: kledingketen moet opnieuw snijden in het personeel

Bij kledingwinkelketen C&A in België moeten opnieuw jobs verdwijnen. Dat is vanochtend bekendgemaakt op een bijzondere ondernemingsraad. C&A kampt al langer dan vandaag met tegenvallende verkoopsresultaten, vooral online. Concrete ontslagcijfers zijn er volgens de vakbond momenteel niet.

De bijzondere ondernemingsraad bij C&A vanochtend bracht zoals verwacht slecht nieuws: de verkoopsresultaten vallen tegen, vooral online, dus C&A moet opnieuw snijden in de kosten en het personeel. Vakbond ACV Puls, die het personeel van het hoofdkantoor vertegenwoordigt, " teleurgesteld: "Dit is al de derde herstructurering op vijf jaar", zegt Jörgen Meulders. "Ook voor het winkelpersoneel is er al jaren onzekerheid en zijn er soms plots functiewijzigingen zonder concrete aanleiding."

Bij C&A België werken zo'n 2.000 mensen, van wie 400 op het hoofdkantoor. Hoeveel jobs er op de tocht staan, is nog onduidelijk. "We begrijpen dat C&A in moeilijk vaarwater zit omwille van tegenvallende online verkoopresultaten, maar nu is het tijd voor duidelijkheid", vindt Meulders.

"Geen verrassing"

Het Nederlandse familiebedrijf C&A, dat in de 19e eeuw werd opgericht door de broers Clemens en August Brenninkmeijer en via een Zwitserse holding eigenlijk nog altijd in handen is van diezelfde familie, is al langer dan vandaag aan het krasselen, zegt marketingprofessor Gino Van Ossel van de Vlerick Business School. "Dat is eigenlijk al 30 jaar aan de gang. In die zin is het niet echt een verrassing."

C&A is wel een modespeler, maar heeft zich ook altijd geprofileerd als goedkoop. Die positie zijn ze langzaam maar zeker kwijtgespeeld

Gino Van Ossel, professor retailmanagement aan de Vlerick Business School

Daar zijn verschillende oorzaken voor aan te wijzen. "Eerst was er de opmars van de baanwinkels, waardoor de traditionele klant ook bij het goedkopere E5 Mode terechtkon en de meer hippe klant bij JBC. Dat heeft C&A ook pijn gedaan, want JBC staat heel sterk in kinderkleding."

En dan kwam de eeuwwisseling en begon e-commerce aan een opmars. "Die boot hebben ze ook gemist. Tegelijk kwamen er de 'fast fashion'-spelers als H&M en Zara en ook die waren goedkoper. Ik beklemtoon dat omdat C&A wel een modespeler is - trendvolgend, niet trendzettend - maar zich ook altijd heeft geprofileerd als goedkoop. Die positie zijn ze langzaam maar zeker kwijtgespeeld."

Beluister hier het hele gesprek met Gino Van Ossel in "De ochtend" op Radio 1:

Rotjaren

Ooit was C&A een heel grote speler, met poten in het Verenigd Koninkrijk en zelfs Amerika. "Maar nu zie je al 20 jaar lang de ene golf winkelsluitingen na de andere." In ons land gingen de voorbije 5 jaar al zowat 20 winkels dicht.

Een sluiting die veel ophef heeft gemaakt, was het vertrek uit Hasselt. Dat is een van de vele centrumsteden die zichzelf met succes heruitvinden met veel beleving en horeca. Ook nog met retail, maar het aantal vierkante meters winkels is gewoon lager dan vroeger. De zwakste - en C&A behoort daar helaas toe - moeten dan vertrekken."

De hele sector heeft er 3 rotjaren opzitten, geeft Van Ossel toe. "Eerst was er twee jaar corona waarin mensen geen geld uitgaven aan kleding. Toen we dan eindelijk konden zeggen dat het stilaan beter werd en we weer op het niveau kwamen van 2019, was er mijnheer Poetin die oorlog wilde spelen. Nu houden we weer de vinger op de knip. De sterkste spelers blijven dan overeind en wie het moeilijk heeft, moet ingrijpen."

Het is ook niet dat C&A zomaar achteroverleunt. "Er wordt heel hard gewerkt aan nieuwe dingen. Maar het zijn gewoon moeilijke marktomstandigheden."

Meest gelezen