Zo zou de bedding van de sneltram er gaan uitzien.© De Werkvennootschap

Vlaamse Overheid wil gedeelte van kosten voor sneltram langs A12 doorschuiven naar gemeenten

Willebroek, Puurs-Sint-Amands -

De Vlaamse Overheid vraagt 17 miljoen euro aan vijf gemeenten die langs het traject liggen van de toekomstige sneltram langs de A12. Die vraag dateert al van begin februari, maar komt nu pas in de openbaarheid. De gemeenten reageren unaniem: “Wij gaan niet tussenkomen.”

Ward Bosmans

De eerste plannen voor een sneltram langs de A12 tussen Willebroek en Brussel dateren al van meer dan tien jaar geleden. Ze maken deel uit van een netwerk van openbaar vervoer dat de Vlaamse Overheid wil realiseren in de Noordrand van Brussel. De sneltram is een van de drie nieuwe lijnen die men daarvoor wil aanleggen. De tram zou haltes krijgen in Willebroek, Londerzeel, Wolvertem, Meise, Strombeek en de Heizel. Hij rijdt in een eigen bedding, waardoor hij geen last zou hebben van files en hij de afstand tussen Willebroek en Bussel zou kunnen overbruggen in veertig minuten.

In het najaar van 2021 werd een projectnota voor de aanleg van de sneltram goedgekeurd. Daarin wordt beschreven waar er wegenwerken nodig zijn, waar er oversteekplaatsen komen, enzovoort.

Willebroek

“De kwestie van een mogelijke bijdrage van de gemeenten kwam voor het eerst ter sprake op een werkvergadering met De Werkvennootschap in december 2022”, zegt Willebroeks schepen van Financiën Luc Spiessens (N-VA). “Voordien was daar nooit over gepraat. Voor Willebroek ging het om een bedrag van 2.675.000 euro. Maar al snel bleek dat men ook de kosten voor een parallelweg voor de ontsluiting van een bedrijfsterrein op ons wou afwimpelen. Dat ging om 4 miljoen euro. Ook de kosten voor een fietspad rond het Fort van Breendonk zouden we moeten dragen. We zouden als gemeente ook moeten instaan voor het onderhoud van fietspaden, perrons en een parkeertoren. Alles samen komt dat neer op een bedrag van 9.600.000 euro. Een som die uiteraard niet te verantwoorden is en al zeker niet in deze tijden. De gemeenten hebben dan ook afgesproken om niet tussen te komen. Wij zijn ons bijvoorbeeld gaan informeren bij de Kusttram. Ook daar komen de gemeenten niet tussen in de kosten.”

Volgens schepen Spiessens zou het voor de Vlaamse Overheid geen probleem mogen zijn om dat geld te vinden. “17 miljoen euro op een project dat in totaal meer dan 500 miljoen euro gaat kosten, dat moet toch kunnen”, aldus Spiessens.

Puurs-Sint-Amands

Ook in Puurs-Sint-Amands werd er verwonderd gereageerd toen de vraag kwam om financieel bij te springen. Aangezien de gemeente maar weinig impact ondervindt van de sneltram, ging het daar ‘maar’ over een bedrag van een half miljoen euro. “De Sneltram is een Vlaamse aangelegenheid, daar hebben wij als gemeente niets mee te maken”, zegt schepen van Mobiliteit Anne De Ron (CD&V). “We willen echter geen dwarsligger zijn en hebben afgesproken om ons aan te sluiten bij het standpunt van alle andere gemeenten. Wij steunen hen in hun keuze.”

Bij De Werkvennootschap, die het project coördineert, haasten ze zich om te zeggen dat ze openstaan voor overleg. Zij bezien de gevraagde tussenkomst als een investering in gemeentelijke infrastructuur, die in het kader van deze werken mee vernieuwd zou worden. In die zin vindt men het logisch dat de lokale besturen een gedeelte zouden betalen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Blikvangers Mechelen