Radio2

Antwerpse haven heeft nu ook spoor van 760 meter om langste goederentreinen in Europa te ontvangen

In de haven van Antwerpen heeft spoorterminal "Combinant" 2 miljoen euro geïnvesteerd voor de aanleg van onder meer een spoor van 760 meter. In een spoorterminal worden goederentreinen geladen en gelost. Dankzij het nieuwe spoor kunnen de langste treinen die in Europa rijden behandeld worden. Er kunnen al gauw zo'n 60 containers op.  

Spoorterminal Combinant heeft vandaag een nieuw lang spoor voorgesteld in de haven van Antwerpen. Het is 760 meter lang en het gaat om een investering van in totaal zo'n 2 miljoen euro. In een spoorterminal worden containers op treinen geladen en er weer afgehaald. Op die manier moeten ze niet met vrachtwagens over de weg.

Langste treinen van Europa

"Wij hadden al vijf sporen van 630 meter, maar met deze laatste investering hebben we er nu ook een van 760 meter", zegt Ben Beirnaert, general manager van Combinant. "Dat maakt dat we alle treinen die in de toekomst in Europa gaan rijden, kunnen behandelen. De maximale lengte die Europa voorzien heeft voor treinen, is 740 meter. Het aantal containers dat erop kan, is afhankelijk van het type, maar je moet toch rekenen op een 60-tal containers. Nu behandelen we elk jaar zo'n 130.000 à 140.000 containers."

De containers die op een trein geladen worden, komen niet meer op een vrachtwagen terecht. Dat zorgt voor een kleinere uitstoot en minder files op de weg. Het is de bedoeling om nog verder te investeren in elektrische bovenleidingen, zodat er ook geen diesellocomotieven meer nodig zijn.

Radio2

Meest gelezen