“Van Wall Street naar Main Street” Beurzbyte wil beleggen democratiseren

Beurzbyte haalt 2,2 miljoen pond financiering op. De Belgische start-up zegt de kloof tussen de gewone man en de financiële markten te willen verkleinen.

Waarom is dit belangrijk?

Met de opkomst van lagekosten-brokers heeft iedereen plots toegang tot de beurs. Beleggen is verschoven van de elite naar iedereen met een internetverbinding. Beurzbyte zegt de lampendrager te willen zijn voor zij die overspoeld worden door informatie.

In het nieuws: Business AM sprak met Niels Soete en Pedram Parhizkari, de twee jonge ondernemers die vanuit Londen hun bedrijf uit de grond stampen. Beurzbyte is een app die iedereen wegwijs kan maken in de wereld van beleggen, vertellen zij.

“In 2020 zijn we samengekomen via een connectie die ons in contact bracht omdat we beiden actief waren in de start-up wereld”, zegt Soete. “We zagen van beide kanten dat er eigenlijk een serieus probleem was in de markt. Heel veel mensen kregen plots toegang tot investeren door middel van lagekosten-brokers zoals Bux en Degiro. Die toegang brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee. Wij bieden de educatie en de inzichten aan om mensen hierin te helpen. Zo is het idee van Beurzbyte ontstaan.”

De focus ligt dus op het bijbrengen van financiële geletterdheid. Soete legt uit dat je er alles kan leren over investeren, van basis tot vergevorderd materiaal.

“Naast het ‘learn’ aspect, bieden we aan de andere kant van het platform ook inzicht in investeringsopportuniteiten aan. Want als je weet hoe je moet beleggen, zijn er nog altijd honderdduizenden aandelen, tienduizenden crypto’s maar ook nog vastgoed, kunst… Mensen weten gewoon niet waar te beginnen. Daarom gaan wij met onze analisten de markt bekijken.”

“Wij doen al het harde werk en dat zetten we om in video’s van vijf of zes minuten. Eén researchverslag kost soms een paar duizenden euro’s. Op ons platform publiceren we er gemiddeld twee à drie per week aan een prijs die heel democratisch is. Dat is iets waar retailinvesteerders nooit echt toegang tot hebben gehad. Ook dat bedoelen we met democratiseren.”

Ervaring van hedgefonds

Parhizkari is het brein achter de analyses. Hij deed ervaring op bij hedgefondsen en investeringsbanken.

“De reden dat we doen, wat we doen is omdat we geloven dat mensen het recht hebben op de juiste informatie om weloverwogen keuzes te maken”, zegt Parhizkari. “Wij bieden een dienst aan. Met mijn kennis van de markt hoop ik dat andere mensen ook de juiste keuzes maken. Er zijn twee fundamenten in het leven: financiële welvaart en een goede gezondheid. Wij zitten niet in de gezondheidszorg, maar we kunnen op zijn minst wel mensen helpen met hun financiële keuzes.”

“Het is geen beleggingsadvies”, zeggen de founders, eerder advies over beleggen. “We verschaffen inzicht. We willen de belegger zelf de beslissing laten maken, zonder te zeggen ‘kopen’ of ‘niet kopen’. we geven een volledig beeld over de opportuniteit. Alle informatie die we geven is bovendien publiek beschikbaar.”

Parhizkari zegt zijn ervaring te hebben opgedaan bij private fondsen die miljarden beheren en bij investeringsbanken die zich inlieten met overnames en fusies. “Daar heb ik het inzicht in de markten geleerd, maar ook de methodologie van hoe ik naar financiële markten moet kijken. Dat is wat we doorgeven.”

Invloed

Maar concurrentie voor een goed businessplan ligt steeds op de loer. Bijvoorbeeld een YouTubekanaal dat gelijkaardige video’s gratis aanbiedt, zou gebruikers van de app kunnen weglokken. Toch heeft Soete er nog vertrouwen in.

“We hebben gezien dat er momenteel zo goed als geen alternatief is voor ons platform”, legt hij uit. “Ik ben er zeker van dat dat er wel zal komen. Er zijn wel platformen die bepaalde research aanbieden, maar dan moet je kijken wie dat doet. Er is altijd een vorm van bias wanneer je de producten die je bespreekt ook verkoopt. Als we kijken naar een YouTubekanaal weet je nog niet of die persoon de juiste kennis heeft of door een bedrijf gesponsord wordt.”

Op het einde van de rit heeft Beurzbyte zelf ook veel invloed over welke informatie de gebruikers van de app bereikt.

“Dat klopt. Maar alles wordt bepaald door onze eigen investeringsstrategie, opgesteld vanuit de ervaring van Pedram in de institutionele beleggingswereld”, legt hij uit. “Er ligt zeker een verantwoordelijkheid bij ons, maar de eerste selectie gebeurt voornamelijk door de computer. Zo proberen we die bias eruit te halen.”

Van een project naar een bedrijf

Het duo moest als start-up in het onzekere economisch klimaat van de afgelopen jaren vele hordes over. 

“De moeilijkste periode was toen we financiering zochten, samen met de overgang om het van een project in een bedrijf te transformeren”, verklaart Parhizkari. “Toen kwam COVID en ging alles wat trager, reizen werd lastig… Ook de nasleep van de Brexit, toen we moesten zorgen dat we de vergunningen had om in Londen te blijven. Ook het juiste personeel vinden, en dat gaat verder dan de persoon die gewoon de juiste technische skills heeft. Je moet iemand vinden die helemaal in dezelfde richting als jij kijkt op vlak van missie en visie.”

“Ook jezelf constant heruitvinden”, voegt Soete toe. “Dat is misschien niet het moeilijkste maar wel het uitdagendste. Om voor alle verschillende problemen steeds een oplossing te vinden. Maar het is een passie, het is niet lastig om er constant mee bezig te zijn.”

Over de toekomst zijn ze hoopvol. Ze zien Beurzbyte uitgroeien tot een globaal bedrijf.

“Op termijn willen we in zo goed als elke markt en elk huishouden aanwezig zijn. Om in cijfers te spreken hopen we toch op termijn een miljoen gebruikers te hebben”, zegt Soete. “We kijken ook met veel aandacht naar opkomende markten, zoals India. Daar hebben ze de laptopgeneratie, zoals wij die hadden, overgeslagen. Ze gingen meteen mobiel en nu hebben ze meteen ook heel snel 5G internet. Daar wordt nu veel welvaart gecreëerd waardoor die mensen ook interesse krijgen in beleggen.”

Midden februari wordt de app gelanceerd voor iOS. De Android-app volgt deze zomer.

Meer