Michel (35) rijdt zelf al tien jaar met de vrachtwagen en geeft zelf les defensief en ecologisch rijden. "De dubbele snelheid is niet veilig."
Volledig scherm
Michel (35) rijdt zelf al tien jaar met de vrachtwagen en geeft zelf les defensief en ecologisch rijden. "De dubbele snelheid is niet veilig." © svwg

‘Toeterprotest’ vangt ook bij truckers tegenwind: “Maar we moeten wél een oplossing vinden, dit is niet veilig”

GENTOp het parkeerterrein in Gentbrugge, net voor het viaduct waar de snelheid voor vrachtwagens plots naar 70 kilometer per uur zakt, verzamelden zaterdagochtend vakbondslieden van het ABVV-BTB en camionneurs. Niet om te claxonneren. “Maar twee snelheden op dit drukke punt, dat is om ongelukken vragen.”

  1. OPROEP. Vindt u dat kleinere festivals het geluidsniveau mogen optrekken?

    OPROEP. Vindt u dat kleinere festivals het geluidsni­veau mogen optrekken?

    Copacobana, het festival dat eind juni het Rozebroekenpark inpalmt, is een crowdfunding gestart om een boete te betalen. Bij de vorige editie hebben ze de geluidsnormen die de stad oplegt, overschreden. En dat terwijl er al inspanningen gedaan werden om het geluidsniveau te dimmen. De Student Kick-Off en Gent Jazz krijgen echter een uitzondering op de geluidsregels. De boxen staan steeds stiller maar volgens sommigen heb je toch wat meer decibels nodig om in de sfeer te komen. Volgens het stadsbestuur moeten festiviteiten in woonzones na twaalf uur de volumeknop naar beneden draaien. Maar wat vindt u? Moeten we flexibeler zijn met de geluidsregels voor kleinschalige festivals in onze bruisende stad? Waarom (niet)? Of heeft u andere ideeën om zowel de feestvierders als andere inwoners tevreden te houden?
    Gent