Europese boycot op Russische diesel gaat in: "Impact op dieselprijs beperkt"

De Europees boycot op Russische diesel is ingegaan. Die boycot maakt deel uit van het zesde sanctiepakket van Europa tegen Rusland, sinds de Russen Oekraïne binnenvielen. Volgens petroleumfederatie Energia zijn er geen grote gevolgen voor de prijs en de bevoorrading.

De nieuwe boycot geldt voor alle verwerkte olieproducten zoals diesel, benzine, stookolie en kerosine uit Russische raffinaderijen. Eerder werd al ruwe olie geweerd.

Maar in de praktijk gaat het vooral om diesel omdat Europa veel diesel invoert uit Rusland. Maar in de aanloop van de boycot hebben de oliemaatschappijen hun voorzorgen genomen: het aandeel van Russische diesel in Europa is de afgelopen maanden gedaald van 45 procent naar 25 procent. De bevoorradingsketen werd dus aangepast. Europa is meer diesel gaan kopen bij andere landen in de Golfregio, India en de Verenigde Staten.

Geen tekort in ons land

Bevoorradingsproblemen in ons land worden er niet verwacht, zegt Benoit Schrans van Energia, de vroegere Belgische Petroleumfederatie. "Wij produceren meer diesel dan er effectief wordt verbruikt in ons land. De Belgische raffinaderijen produceren 14,6 miljoen ton diesel per jaar terwijl er 9,4 miljoen ton verbruikt wordt. De rest wordt uitgevoerd." België is ook goed gepositioneerd om de import van aardolie en diesel te diversifiëren, onder meer door onze havens van Antwerpen en Zeebrugge en de raffinaderijen.

Of alle landen op beide oren kunnen slapen qua bevoorrading, valt nog af te wachten. Maar de dieselstocks zijn in aanloop van de boycot goed aangevuld. In de havenhub Antwerpen-Rotterdam-Amsterdam zijn de dieselstocks de laatste weken gestegen tot het niveau van oktober 2021, voor de Oekraïne-crisis.

BEKIJK - Michaël Van Droogenbroeck zet de gevolgen van de boycot op onze portemonnee uiteen:

Videospeler inladen...

Diesel duurder?

Of diesel nu duurder zal worden, is moeilijk in te schatten. In theorie zouden de prijzen wat kunnen stijgen, omdat diesel nu van verder moet komen. De transportkosten uit Azië en het Midden-Oosten zijn hoger. "We denken dat die impact beperkt zal zijn", zegt Schrans. "We houden rekening met een prijsstijging van diesel aan de pomp van 1 à 2 eurocent per liter." 

Maar in de praktijk wordt de prijs vooral bepaald door de vraag naar olie en door de productiebeperkingen van de olieproducerende landen van OPEC+. "De prijs voorspellen, is dus onmogelijk", zegt Schrans.

Ook de eerdere boycot van ruwe aardolie uit Rusland heeft niet veel gewogen op de prijs. "De prijs van aardolie op de internationale markten staat bijna op het niveau van voor de oorlog in Oekraïne. Vraag en aanbod zijn snel in evenwicht gekomen, waardoor de prijzen niet gestegen zijn."

Meest gelezen