6 veelgemaakte fouten bij rijden door groen
Dat je gewoon door kunt rijden omdat er weinig mis kan gaan als het verkeerslicht op groen springt, is een misvatting. Sterker nog, je hebt zelfs dan niet altijd voorrang. Dit zijn de zes meest voorkomende fouten wanneer het verkeerslicht op groen springt.
1. Niet naar links en rechts kijken alvorens het kruispunt op te rijden
Hierdoor mis je van alles, waardoor de meest vreselijke aanrijdingen kunnen gebeuren. Een noodvoertuig zoals een ambulance of brandweerwagen kan je hierdoor bijvoorbeeld compleet over het hoofd zien.
2. Tegemoetkomend verkeer vergeten
Bij verkeerslichten zonder richtingspijlen is het niet ongewoon dat je vergeet dat tegemoetkomend verkeer ook groen licht heeft. Sla je linksaf, hebben deze weggebruikers als rechtdoor gaand verkeer voorrang op jou. Oppassen dus bij deze verkeerslichten.
3. Niet uitkijken voor fietsers, voetgangers en trams
Fietsers, bromfietsers, voetgangers en trams die rechtdoor gaan terwijl jij afslaat, hebben ook voorrang als het licht op groen staat. Vertrouw nooit alleen op de buitenspiegel, over je schouder kijken is een must.
4. Kruispunten blokkeren
Veel automobilisten hebben de neiging om een verkeerslicht snel achter zich te willen laten, vaak zonder goed te kijken of de kruising wel vrij is. Wanneer je een kruispunt blokkeert, kan er verder ook geen ander verkeer langs en loop je kans op een stevige boete. Wacht dus bij de stopstreep tot je zeker weet dat je kunt oversteken. Mocht je toch vastlopen, dan kun je ook naast de auto voor je gaan staan om kruisend verkeer zo weinig mogelijk te hinderen.
5. Enorme gaten laten vallen
De irritantste automobilisten zijn degenen die niet aansluiten in de rij. Ze stoppen zo ver achter hun voorligger dat er een auto minder door kan als het licht op groen springt. Ook bestaat de kans dat de sensoren in de weg daardoor denken dat er heel weinig auto's staan te wachten en dus eerder groen geven aan het overige verkeer.
6. Niet meteen beginnen rijden als het licht op groen springt
Appen, bellen of bezig zijn met andere dingen voor een rood verkeerslicht: veel automobilisten maken zich er schuldig aan. Het is zeer vervelend wanneer je achter zo iemand zit. Vooral in steden staat een verkeerslicht zo weer op rood. Helemaal als de sensoren in het wegdek door de ontstane ruimte tussen de voertuigen voelen dat er geen verkeer meer komt en het licht dus nog sneller weer op rood springt.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
-
“Rij je 100 km/u, dan kan een windstoot van 72 km/u je wagen minstens een meter opzij duwen”: 7 tips om in de auto het stormweer te trotseren
Onweer, hagel, zware windstoten tot 90 km per uur, het huidige weer is niet alleen vervelend maar bovenal gevaarlijk. Code geel geldt nog steeds voor het hele land, en dat nog tot vanavond laat, heeft het KMI gemeld. Moet je nog de baan op? Deze adviezen helpen je om veilig op je bestemming te raken. -
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
De overheid sabelde de voorbije jaren zwaar in de fiscale voordelen die burgers krijgen als ze een hypothecaire lening afsluiten. Toch zijn er nog altijd te rapen, zo weet Spaargids.be, dat meteen drie slimme fiscale adviezen op een rij zet. -
-
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
-
Hoeveel chauffeurs gebruiken hun richtingaanwijzers? Touring deed de check en de waarnemingen zijn ontnuchterend
Chauffeurs die hun richtingaanwijzers niet gebruiken: ze halen steevast de top 5 van ergernissen in het verkeer. Nu is Touring deze overtreders gaan tellen op de snelwegen. In de steekproef zijn ook een aantal chauffeurs gevolgd. “Er zijn er die pertinent hun richtingaanwijzer niet gebruiken”. -
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
De temperatuurmeter van een auto wordt vaak gebruikt om te bepalen of de motor op bedrijfstemperatuur is. Ten onrechte, want dit instrument meet eigenlijk iets anders, waardoor je schade aan je motor zou kunnen berokkenen als je te snel te veel gas geeft. -
Independer
De waarde van je inboedel fout ingeschat? Dan riskeer je een financiële aderlating bij brand of diefstal
-
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
-
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
Steeds meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto. In het eerste kwartaal van dit jaar ging het om 2.576 voertuigen, 157% meer dan de 1.003 in dezelfde periode vorig jaar. In Vlaanderen, waar de koper een premie krijgt, was er sprake van een verdrievoudiging van 655 naar 1.981. -
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”