© AFP

Geen Europees agentschap voor strenger toezicht op autotests

Anderhalf jaar na het losbarsten van Dieselgate heeft het Europees Parlement zich dinsdag in Straatsburg achter voorstellen geschaard voor een strikter Europees toezicht op de uitstoot van auto’s. De volksvertegenwoordigers raakten het wel niet eens over de oprichting van een onafhankelijk Europees agentschap dat de markt zou moeten controleren.

De Europarlementsleden bogen zich dinsdag over een aanscherping van de Europese wetgeving over de typegoedkeuring van auto’s. De nieuwe regels moeten zorgen voor strengere autokeuringen, onafhankelijke testcentra en meer Europese bevoegdheden. Zo kan de Europese Commissie sjoemelende autobouwers boetes tot 30.000 euro per wagen opleggen. De oprichting van een onafhankelijk Europees agentschap haalde de eindstreep dan weer niet.

Naast de nieuwe wetgeving over de typegoedkeuring van auto’s, waarover de Europarlementsleden nog moeten onderhandelen met de lidstaten, keurde het halfrond ook de aanbevelingen van de onderzoekscommissie over Dieselgate goed. Die commissie, waarin verscheidene Belgen belangrijke posities bekleedden, voerde het voorbije jaar onderzoek naar het in de Verenigde Staten ontdekte schandaal met sjoemelsoftware die de reële uitstoot van auto’s verdoezelt.

Het voltallige parlement schaarde zich achter de conclusie dat de Commissie en de lidstaten al meer dan een decennium wisten van het bestaan van de sjoemelsoftware en faalden in het toezicht op de autobouwers en de nationale keuringsinstanties. Het parlement dringt onder meer aan op de snelle invoering van reële rijtests en financiële compensaties van de autobouwers voor gedupeerde consumenten.

(belga)

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer