In de tweede helft van 2022 werden in Vlaanderen 33.308 dieselvoertuigen afgekeurd omwille van een defecte of slecht werkende roetfilter.© BELGA

Al meer dan 33.000 dieselwagens afgekeurd voor hun roetfilter in half jaar tijd: “De rotte appels moeten eruit”

In de tweede helft van 2022 werden in Vlaanderen 33.308 dieselvoertuigen afgekeurd omwille van de roetfilter. Om fraude nog beter aan te pakken, pleit Vlaams parlementslid Sofie Mertens (CD&V) voor een centrale database en gedetailleerde vermelding van de resultaten van de roetfiltertest op het autokeuringsbewijs en de Car-Pass.

Yves Lambrix

Voor dieselwagens vanaf Euronorm 5 gebruiken de keuringscentra sinds 1 juli 2022 niet langer de traditionele roettest maar de deeltjestellertest (PN-meting). Die meet het aantal fijnstofdeeltjes dat een auto uitstoot, om zo een defecte of verwijderde roetfilter op te sporen.

LEES OOK. Een jaar tijd om afgekeurde roetfilter in orde te brengen

Voertuigen die meer dan 1 miljoen roetdeeltjes per kubieke centimeter uitstoten, worden afgekeurd. Voertuigen met 250.000 tot 1 miljoen roetdeeltjes uitstoot, krijgen een waarschuwing om aan te geven dat de roetfilter niet naar behoren werkt. Nadat de termijn al twee keer werd verlengd, hebben eigenaars van een wagen met een defecte roetfilter nu één jaar de tijd om hun roetfilter te laten reinigen of te vervangen.

33.308 voertuigen

Uit cijfers die Vlaams Parlementslid Sofie Mertens (CD&V) bij Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) heeft opgevraagd, blijkt er op een half jaar tijd 33.308 dieselvoertuigen (auto’s en lichte vrachtauto’s) werden afgekeurd omdat ze meer dan 1 miljoen roetdeeltjes per kubieke centimeter uitstootten. Het ging om 27.766 Euronorm 5 dieselvoertuigen (83,4%) en 5.542 Euronorm 6 dieselvoertuigen (16,6%). Daarnaast kregen 14.799 dieselwagens een waarschuwing.

“Het meten van het aantal roetdeeltjes dat een wagen uitstoot is belangrijk omdat die deeltjes enorm schadelijk zijn voor het milieu, de luchtkwaliteit en onze gezondheid. Onderzoek toont aan dat baby’s nog voor hun geboorte roetdeeltjes in hun longen en hersenen hebben”, zegt Mertens. “De verfijnde roetfiltertest werd terecht ingevoerd: ze verbetert de luchtkwaliteit en dus ook onze gezondheid, en ze gaat roetfilterfraude tegen. Want de rotte appels die aan roetfilterfraude doen, moeten eruit, niet alleen bij de consumenten maar ook bij garagisten en constructeurs.”

LEES OOK. Regels worden strenger: binnen aantal jaar mogen diesel- en benzinewagens Antwerpen niet meer in (tenzij via sociale correctie)

Centrale database

Sofie Mertens (cd&v).© rr

Momenteel zijn niet alle deeltjestellers van de 43 erkende keuringscentra in Vlaanderen op een centrale database aangesloten. “Nochtans kan de impact van de invoering van de roetfiltertest via die centrale database grondig worden geanalyseerd”, zegt Mertens. “Bovendien kan fraude beter worden opgespoord, waardoor bijvoorbeeld terugkeerpatronen of onregelmatigheden sneller opvallen.”

Wanneer eigenaars van een Euro 5 of 6 dieselwagen vandaag op de keuring aan de nieuwe roetfiltertest worden onderworpen, weten ze niet hoeveel roetdeeltjes hun voertuig exact uitstoot. Op het keuringsbewijs staat immers enkel dat het voertuig meer dan 1 miljoen deeltjes uitstoot of dat het tussen de 250.000 en 1 miljoen deeltjes uitstoot. “Hierdoor zijn mensen zich te weinig bewust van de toestand waarin hun auto zich bevindt. Wanneer het exacte uitstootcijfer op het keuringsbewijs wordt vermeld, kunnen consumenten en garagisten sneller ingrijpen en latere, duurdere ingrepen vermijden”, stelt Mertens.

Het parlementslid wil dit principe ook doortrekken naar de tweedehandsmarkt. “De resultaten van de roetfiltertest moeten ook op de Car-Pass worden vermeld. Alleen zo kunnen mensen de toestand van een wagen opvolgen en weloverwogen keuzes maken.”