Cryptoreclame: overheid legt drie concrete regels op

De federale regering heeft een koninklijk besluit opgesteld met strengere regels waar reclamecampagnes voor cryptomunten als Bitcoin of Ether aan moeten voldoen. Dat kondigen de ministers Vincent Van Peteghem (CD&V, Financiën), Pierre-Yves Dermagne (PS, Economie) en Alexia Bertrand (Open Vld, Consumentenzaken) aan in een gezamenlijk persbericht.

Waarom is dit belangrijk?

"Virtuele munten raken steeds bekender bij een breed publiek", zeggen de ministers. "Dat komt deels door de manier waarop de munten vandaag op grote schaal worden gepromoot via reclamecampagnes op internet, maar ook in het straatbeeld en op shirts van bepaalde internationale sportclubs."

De essentie: Het uitgangspunt is dat iedereen die met de virtuele munten in contact komt, zich bewust moet zijn van de financiële risico’s die eraan verbonden zijn, klinkt het. “Het is niet de bedoeling om virtuele munten te verbieden, maar we mogen wel verwachten dat reclame in alle transparantie kan gebeuren. Dit in het belang van de consument”, zegt Van Peteghem.

Dat leidt tot de drie volgende regels:

1. Standaardwaarschuwing: “Virtuele munten, reële risico’s”

Elke reclame voor crypto zal een duidelijke algemene waarschuwing moeten bevatten, zoals dat ook het geval is voor consumentenkrediet (“Let op, geld lenen kost ook geld”). De waarschuwingsslogan wordt: “Virtuele munten, reële risico’s. De enige garantie in crypto is het risico.”

2. Transparantieplicht voor beroemdheden

Als voor de reclamecampagne de beeltenis van een bekend persoon wordt gebruikt, moet daar duidelijk bij vermeld worden dat die persoon daar een vergoeding voor ontvangt. Een van de vele voorbeelden: de sportsterren Steph Curry, Tom Brady en Naomi Osaka maakten de voorbije jaren reclame voor het ineengestuikte cryptoplatform FTX. Het is overigens uitkijken of de grote cryptomerken nog zo prominent aanwezig zullen zijn tijdens de Super Bowl komende maandag.

Getty Images

3. Voorafgaande melding bij massacampagnes

Campagnes gericht aan minstens 25.000 consumenten moeten vooraf voorgelegd worden aan de financiële toezichthouder FSMA, die zal nagaan of de boodschappen niet misleidend zijn. Die overheidswaakhond zal ook kleinere campagnes controleren op hun juistheid, maar daar is geen voorafgaande kennisgeving vereist.

De bedoeling is ook de bonafide aanbieders van cryptomunten op die manier meer rechtszekerheid te geven, zegt Bertrand.

Meer