Mannen veroorzaken meer dodelijke ongevallen in het verkeer dan vrouwen: Franse campagne trekt aan alarmbel 

Meer dan 8 op de 10 verantwoordelijken van dodelijke verkeersongevallen in Frankrijk zijn mannen. En ook bij de slachtoffers is de overgrote meerderheid mannelijk. Een nieuwe campagne van de Franse overheidsdienst voor Verkeersveiligheid trekt aan de alarmbel. Goed idee? En hoe zit dat eigenlijk bij ons? Dit zeggen de cijfers.

Beelden van trotse jonge vaders met hun pasgeboren zoon, een lieflijk pianodeuntje en een voice over van een man die zijn zoon toespreekt en hem aanraadt zijn eigen pad te volgen. En dan de slogan op het einde: "Soyez l'homme que vous voulez être mais soyez un homme vivant" (letterlijk te vertalen als: "Wees de man die u wilt zijn. Maar wees een man die leeft"). 

Het blijkt de Franse overheidsdienst voor Verkeersveiligheid, Sécurité Routière, te zijn die zich tot haar (mannelijke) toehoorders richt. En die halvering van het doelpubliek was deze keer heel bewust.

En als we nu ook mannelijkheid zouden moeten toevoegen in de lijst met factoren die het risico op een verkeersongeluk verhogen? De vraag is minder provocerend dan ze lijkt

De Franse overheidsdienst voor Verkeersveiligheid, Sécurité Routière

"Snelheid, alcohol, drugs, moeheid, ... En als we nu ook mannelijkheid zouden moeten toevoegen in de lijst met factoren die het risico op een verkeersongeluk verhogen? De vraag is minder provocerend dan ze lijkt", argumenteert Sécurité Routière in een persbericht. 

Zo bleek 78 procent van de mensen die in 2022 omkwamen in het Franse verkeer een man te zijn. Bij die dodelijke ongevallen bij onze zuiderburen was de verantwoordelijke ook in 84 procent van de gevallen een man.

BEKIJK - Ook in ons land zijn meer dan 70 procent van de verkeersdoden mannen:

Videospeler inladen...

Gedrag

Opmerkelijke cijfers en die blijken niet eens zoveel te verschillen van de Belgische, zo leert navraag bij het verkeersinstituut Vias. "Ook bij ons is elk jaar tussen de 70 en de 80 procent van de verkeersdoden een man", knikt Vias-woordvoerder Stef Willems.

Deels valt dat te verklaren doordat mannen ook beduidend actiever zijn in het verkeer. Ze rijden vaker met de auto, een motor of een fiets. Mannen leggen zo, over alle vervoersmiddelen heen, zowat een vierde (26 procent) meer kilometers in het verkeer af dan vrouwen.

Maar toch zit er meer achter, zegt Willems. "Ook het mannelijk gedrag in verkeer speelt een grote rol. Zo weten we uit alle gedragsmetingen die we doen dat mannen agressiever rijden, vaker te snel rijden, vaker drank of drugs combineren met rijden, vaker de gsm achter het stuur gebruiken of minder vaak een gordel dragen." De goede verstaander ziet het al: de gewaagde stelling van de Franse overheidsdienst is helemaal niet uit de lucht gegrepen.

Boodschap voor iedereen

En toch is Willems er niet de grootste voorstander van om een campagne louter op mannen te richten. Vias heeft er zich in elk geval nog niet aan gewaagd. "Impliciet neem je dat soms wel mee in rekening", geeft hij toe. "Zo was dat wel wat de ondertoon van de BOB-campagne rond het EK van ruim 2 jaar geleden. Maar deze Franse campagne riskeert wat te suggereren dat de boodschap voor vrouwen niet belangrijk is. En dat is wel degelijk het geval."

Ook de Vlaamse Stichting Verkeerskunde, die in Vlaanderen regelmatig campagnes uitrolt, vindt de Franse boodschap wat te algemeen. "Uit onderzoek blijkt dat je een grotere impact hebt als een campagne zich concentreert op concreet doelgedrag: 'leg je gsm weg', 'rijd nuchter', ...", klinkt het daar. Een verkeersveiligheidcampagne die zich enkel richt op mannen moet je hier dus niet al te gauw verwachten.

Meest gelezen