imago images / Sven Simon

Christel krijgt deel geld terug na aangifte bij de politie: "Het heeft geloond om de WhatsApp-fraude aan te geven"

Niet elk phishingverhaal loopt slecht af. Dat bewijst Christel uit Berchem, die 7.200 euro kon recupereren van de 10.500 euro die fraudeurs haar via WhatsApp wisten te ontfutselen. "Ik ben blij dat ik naar de politie ben gestapt. Het heeft geloond", vertelt ze op Radio2.

"Hé mama, ik moet dringend rekeningen betalen, maar dat gaat nu niet want mijn gsm is stuk. Kan jij dat voor mij doen?" Dit bericht krijgt Christel van haar dochter via WhatsApp. De dag voordien zei haar dochter nog dat er iets mis was met haar gsm en dat ze waarschijnlijk een nieuwe moest kopen. Dus heeft Christel geen argwaan. Ze betaalt in totaal 10.500 euro.

De dochter van Christel zit op dat moment volop in verbouwingen. “Dus vond ik het niet onlogisch dat ze voorschotten moest betalen”, vertelt Christel uit Berchem. “Ik antwoordde meteen dat ik haar wou helpen en vroeg wat ik kon doen. In de volgende berichten krijg ik drie betalingsopdrachten naar drie verschillende rekeningnummers. Telkens van 2.650 euro. Ik heb die betalingen uitgevoerd. Ik wou mijn dochter helpen.” 

Christel stort het bedrag drie keer: de eerste keer naar een ING-rekening, de tweede naar een Belfius-rekening en de derde naar een rekening in Duitsland.

Mijn man riep: stop daar nu onmiddellijk mee, je wordt gephisht en je trapt er met twee voeten in

Luisteraar Christel, Berchem

Het nummer waarmee haar dochter berichten stuurde, was niet haar eigen nummer. “Dat vond ik op dat moment niet zo vreemd, aangezien haar gsm stuk was. Ik ging ervan uit dat ze met het toestel van een vriend of collega berichten stuurde.”  

Op dat moment heeft Christel nog altijd niet door dat ze niet met haar dochter aan het sturen is. Christel is op dat moment ook alleen thuis. “Mijn man stond die dag met de late. Toen hij thuiskwam, vertelde ik hem kort dat ik geld heb gestort op de rekening van onze dochter. We zijn toen samen gaan slapen en hebben er die avond niet verder over uitgeweid.” 

Maar de dag nadien krijgt Christel opnieuw een bericht via WhatsApp. “Mama, ik moet nog een betaling doen. Kan je nog eens 2.550 euro storten?” Dat was intussen de vierde betalingsopdracht. Christel voert ook deze betaling uit, maar ze vindt het wel welletjes geweest. “Toen heb ik tegen mijn man gezegd: "Verdomme, nu hangt ze het uit".”  

Op dat moment rinkelt er een belletje bij haar man. “Hij is recht gesprongen en riep meteen: "Stop daar nu onmiddellijk mee, je wordt gephisht en je trapt er met twee voeten in"."

Ik ben blij dat ik naar de politie ben gestapt. Het heeft geloond. Ja, ik had beter moeten nadenken, maar nu ben ik blij met iedere cent die ik terugkreeg

Luisteraar Christel, Berchem

Christel en haar man stappen meteen naar het politiekantoor en doen aangifte. En dat heeft geloond. “We werden goed geholpen. Ze hebben meteen een zogenoemde "mule stop" geactiveerd.”  

"Mule" verwijst naar de geldezel, de tussenpersoon die - vaak bewust, maar niet altijd - cri­mi­ne­len helpt bij het weg­slui­zen van cri­mi­neel geld. De politie kan op dat moment het geld dat onderweg is naar een geldezel, nog tegenhouden. “Dankzij deze mule stop heeft de politie de laatste betalingsopdracht nog kunnen tegenhouden." Een maand later kan de politie twee personen oppakken en krijgt Christel goed nieuws. “Eén Belgische betaling kreeg ik volledig terug, de tweede Belgische overschrijving kreeg ik teruggestort op 650 euro na. Enkel de betaling naar Duitsland konden ze niet recupereren.”  

Christel maakt zich achteraf natuurlijk een hoop bedenkingen. “Uiteraard stel je je nadien veel vragen. Waarom deed mijn schoonzoon niet gewoon de betalingen, bijvoorbeeld. Maar op dat moment stond ik daar allemaal niet bij stil.”  

Al bij al loopt het dus voor Christel nog goed af. “Ik ben blij dat ik naar de politie ben gestapt. Het heeft geloond. Ja, ik had beter moeten nadenken, maar nu ben ik blij met elke cent die ik terugkrijg."

Een week geleden kreeg Christel twee brieven van het parket. Eentje uit Leuven, en de andere uit Luik. Daarin staat vermeld dat ze een jaar geleden het slachtoffer werd van phishing en dat ze contact kan opnemen met het parket voor meer informatie. “We proberen nu bij het parket te achterhalen welke informatie dat precies is. We hopen natuurlijk ook de rest van ons geld terug te krijgen. Dat is nu nog afwachten.”  

Meest gelezen