Comedian William Boeva leert studenten AP Hogeschool in Antwerpen omgaan met inclusie en diversiteit

Studenten die orthopedagogie of de lerarenopleiding volgen aan de AP Hogeschool in Antwerpen krijgen de hele dag workshops rond inclusie. Ook comedian William Boeva komt langs. Opvoeders en leerkrachten in spe moeten meer leren over inclusie en diversiteit want er is nog werk aan de winkel, aldus AP.

Vandaag kunnen de meer dan 500 leerlingen van de lerarenopleiding en de opleiding orthopedagogie aan de Campus Noord van de AP Hogeschool in Antwerpen de lessen ruilen voor workshops rond inclusie. Ze leren er hoe ze best omgaan met diversiteit. "Een inclusieve samenleving is iets wat we vanuit onze lerarenopleiding heel belangrijk vinden", zegt Anthony Mariën, diversiteitscoördinator van de AP Hogeschool.

"De samenleving wordt steeds diverser en we merken dat het onderwijs daar nog niet helemaal aan aangepast is. Niet iedereen krijgt er gelijke kansen. Studenten weten ook niet altijd hoe ze moeten omgaan met diversiteit, terwijl het essentieel is om goed les te kunnen geven. Iedereen zou een omgeving moeten hebben waarin hij zichzelf het beste kan ontwikkelen." 

William Boeva vertelt over obstakels door fysieke beperking

De AP Hogeschool houdt een themaweek met vandaag specifiek een dag met 25 workshops. Mensen die professioneel rond inclusie werken of mensen die zelf een beperking hebben, delen er hun ervaringen. Zo is er Tane, een jongen met het Syndroom van Down en Bednet, een organisatie die digitale ondersteuning biedt aan kinderen die door ziekte of handicap niet in de klas kunnen zitten. Comedian William Boeva speelt er ook zijn voorstelling 'Drive' over de obstakels die hij elke dag moet overwinnen door zijn fysieke beperking. Samen met AP-docent en expert Beno Schraepen schreef hij ook het boek ‘Excluses’, over excuses om iemand uit te sluiten. 

Iedereen heeft mogelijkheden om iets bij te dragen aan onze samenleving
Sarah Verreyken, AP Hogeschool

In de opleiding orthopedagogie staat inclusie al jaren centraal. "Onze studenten leren om aandacht te hebben voor wat mensen kunnen, wat hun mogelijkheden en hun krachten zijn en ze moeten ze daarbij ondersteunen," vertelt Sarah Verreyken, lector en onderzoeker aan de opleiding orthopedagogie. "Dat kan het beste in een warme samenleving waar mensen zich welkom voelen, waar iedereen anders is, zonder meteen te oordelen. Iedereen heeft mogelijkheden om iets bij te dragen aan onze samenleving."  De studenten die afstuderen aan de opleiding orthopedagogie worden onder meer opvoeders in de bijzondere jeugdzorg, leefgroepbegeleiders, mensen die werken met personen met een handicap, met mensen in armoede of met een drugsproblematiek.

Vastgeroeste structuren

"Op het moment dat studenten aan de opleiding beginnen, zijn ze niet altijd overtuigd dat inclusie kan. Daar willen wij ze wel van overtuigen. Het is niet oke dat we mensen uitsluiten. Vlaanderen doet het niet goed op het vlak van inclusie, in vergelijking met andere landen. Bij ons komen meer kinderen met een handicap in het buitengewoon onderwijs terecht. Ook op het vlak van de tewerkstelling van personen met een handicap, bengelen we achteraan. Door vastgeroeste structuren in Vlaanderen denken we soms dat het niet anders kan maar dat is niet zo. Dat proberen we onze studenten ook duidelijk te maken. Ze moeten altijd verder blijven nadenken over creatieve mogelijkheden."

Meest gelezen