Frieten werden vorig jaar 13 procent duurder.© IF

Pak frieten is fors duurder en daar hebben ook de frituristen het moeilijk mee: “Maar één valabel alternatief voor prijsstijging”

Alles wordt duurder. Ook ons pakje friet. Daarvan steeg de prijs het voorbije jaar gemiddeld met 13 procent. Meteen de sterkste stijging van de voorbije 20 jaar, aldus het Belgische statistiekbureau Statbel. “Onvermijdelijk”, klinkt het bij sectorfederatie Navefri, “al is er één troost: het ziet ernaar uit dat we het ergste achter de rug hebben.”

Kristof Simoens en Chris Snick

DISCUSSIEER MEE. Ben jij bereid om meer te betalen voor je frietjes nu ook de frituuruitbaters hun rekeningen zien oplopen?

“De perfecte storm”, zo omschrijft Navefri-voorzitter Bernard Lefèvre de situatie van de frituristen in ons land. “Mayonaise, aardappelen, frituurvet en -olie, maar ook snacks en – de grootste kost – energie: werkelijk alles is het voorbije jaar tegelijk flink duurder geworden. Alleen zijn frieten voor de Vlaming als een brood of een pintje: een prijsstijging van 20 tot 30 cent lijkt niet veel, maar wordt wel als een drama aangevoeld. Dan is een veel grotere prijsstijging van een vaatwasser minder emotioneel. En, geloof me vrij, ook de frituristen zelf hebben het er moeilijk mee.”

De laatste 18 jaar is de gemiddelde prijs van een pakje friet met 97% gestegen, zo berekenden we op basis van cijfers van Statbel. Ter vergelijking: vlees werd in nagenoeg dezelfde periode ‘maar’ 59,2 procent duurder, fruit 40,3 procent en wijn 49,5 procent.

Weinig valabele alternatieven

Kurt Caen van Frituur ’t Brochetje in Izegem, tweemaal verkozen tot Beste Frituur van Vlaanderen, is een van de velen die zich genoodzaakt zag de prijzen op te trekken. “Met pijn in het hart. Maar wat wil je als een pak frituurvet in één jaar tijd in prijs verdubbelt en de leveranciers van snacks en sauzen bij elke factuur hun prijzen verhogen? Zelfs de kartonnen bakjes werden duurder. Als ik alles zou doorrekenen, zou ik nóg meer moeten vragen. Maar dat wil ik niet, ook al vreet dat aan mijn winstmarge. Om kosten te drukken, vooral op energie, sluiten we nu een uur vroeger.”

Een verhaal dat ze bij Navefri wel meer horen. “Prijzen optrekken mag dan al de enige logische optie zijn als de kosten stijgen, het ligt inderdaad zeer moeilijk”, zegt Bernard Lefèvre. “En dan is snoeien in de openingsuren het enige valabele alternatief. De friteuse op een lagere temperatuur zetten, dat gaat niet. Het vet of de olie langer gebruiken, dat kan je al helemaal niet maken. Kleinere porties hebben dan weer amper impact op de kosten, als de klant dat al zou pikken. Al is er één troost: het ziet er nu toch naar uit dat we stilaan het ergste gehad hebben.”

Klant mee in het bad

Toch zijn er ook frituristen die het niet over hun hart kregen om de prijzen op te slaan. Zoals Marina Bracke van Fredje Friet uit Mater-Oudenaarde. “Ook onze klanten zien hun facturen stijgen. Als we 2,50 euro zouden vragen voor een frikandel, dan gaan de mensen die toch thuis zelf bakken? Of 1,20 euro voor een potje mayonaise? Dan nemen ze gewoon thuis een bokaal uit de frigo. En dan snijden we ook in ons vel en dreigen we misschien minder klanten te zien die ook minder kopen.”

Daarom gaf Marina haar klanten een brief mee, waarin ze open kaart speelde – “onze voorschotfactuur voor energie ging van 2.600 euro naar 9.700 euro per maand” – en hen mee het bad introk: “Wij zorgen ervoor dat het betaalbaar blijft, jullie blijven komen en het liefst een keertje meer. Ook op minder drukke momenten. Liever dat dan personeel te moeten ontslaan.” Een initiatief dat niet alleen gesmaakt werd, maar nog blijkt te werken ook: “Terwijl tal van collega’s klagen dat de verkoop zakt, zien wij geen achteruitgang.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Keuze van de Redactie

MEER OVER