Geldtekort bij fietsenmaker Cowboy maakt klanten nerveus

Het Brusselse groeibedrijf Cowboy, dat exclusieve e-bikes maakt, hoopt snel miljoenen euro’s vers geld op te halen om de financiën te halen. Dat leidt op sociale media tot verontruste reacties van gebruikers die vrezen voor het einde van de app, die zo bepalend is voor “Cowboy-fietservaring”.

Het bedrijf: Cowboy maakt, net als zijn Nederlandse tegenhanger VanMoof, hoogtechnologische elektrische fietsen. Het prijskaartje loopt al snel ver boven 2.200 euro uit. Allerhande technologische snufjes en een smartphone-app moeten een intensere en geconnecteerde fietservaring opleveren.

In het nieuws: Volgens De Tijd wil Cowboy tegen 6 maart een bedrag van 15 miljoen euro ophalen bij grote beleggers. Het bedrijf zou aandelen met een korting van 44 procent aanbieden tegenover de prijs bij de crowdfunding van bijna een jaar geleden, wat kan wijzen op de hoogdringendheid.

En nog: Er is ook sprake van een aanvullende crowdfunding-campagne, net als vorig jaar via het platform Crowdcube. De Tijd zegt op basis van documenten dat het beoogde bedrag tot 13 miljoen euro kan oplopen, wat een ongezien hoog bedrag zou zijn voor een Belgisch bedrijf. Bij de zakenwebsite MT/Sprout zegt Cowboy-CEO Adrien Roose dat de nieuwe crowdfunding-actie slechts 1 miljoen euro extra beoogt.

De reacties: Financiële experts stellen zich vragen bij de zoveelste kapitaalophaling op korte tijd. Maar ook de gebruikers maken zich zorgen. Zij vrezen voor een faillissement en het einde van de smartphone-app. Dat zou het gebruik van een Cowboy-fiets flink minder aantrekkelijk maken, zo blijkt ook uit de uitleg van het bedrijf, waardoor hun investering van meer dan 2.000 euro veel minder fun wordt om mee te rijden.

Besluit: Het worden cruciale weken voor het Brusselse bedrijf, dat zowel investeerders als gebruikers zal moeten zien te overtuigen van de toekomstperspectieven.

Meer