Deze handcarwash op de Maaseikerbaan in Genk moet de deuren sluiten
© Radio 2

Genk sluit laatste handcarwash in de stad: problemen met mensenhandel en milieuwetgeving

Burgemeester Wim Dries (CD&V) van Genk heeft de laatste van de vijf handcarwashes in de stad gesloten. In het verleden werden er vaak controles uitgevoerd omdat er in sommige zaken problemen waren met mensenhandel, arbeidsrecht en de milieuwetgeving. Twee van de vijf handcarwashes zijn zelfs veroordeeld voor mensenhandel.

De laatste handcarwash in Genk op de Maaseikerbaan moet de deuren sluiten. In het verleden had Genk er 5 op het grondgebied, intussen waren er 4 al gesloten. Verschillende Limburgse gemeenten hebben de strijd aangebonden met de handcarwashes en de mensonterende situaties die er soms aangetroffen worden.

Twee jaar geleden werd er in een viertal gemeenten simultaan een controle georganiseerd in 13 handcarwashes. Er werden toen in Genk, Houthalen-Helchteren, Hasselt en Sint-Truiden maar liefst 20 overtredingen vastgesteld, 2 mensen werden bestuurlijk aangehouden. Het ARIEC is een afdeling van de federale politie die de gemeenten ondersteunt bij dit soort controleacties. Annemie De Boye van het ARIEC: “Soms gaan de uitbaters mensen ronselen aan de poorten van asielopvangcentra en ze beloven hen dan een job. In de realiteit mogen ze dan slapen in de kelder van de handcarwash en krijgen ze amper iets betaald. We komen soms schrijnende toestanden tegen.”

We merken dat er netwerken achter zitten en daarom is het belangrijk dat er ook in de rest van Limburg en Vlaanderen wordt opgetreden

Burgemeester Wim Dries

Mensenhandel is de druppel die beslissend is voor het Genkse stadsbestuur om de handcarwashes aan te pakken. “We hebben geen problemen met de handcarwashes, maar ze moeten zich aan de regels houden”, benadrukt burgemeester Wim Dries. “We merken toch dat daar netwerken achter zitten en daarom is het belangrijk dat er ook in de rest van Limburg en Vlaanderen wordt opgetreden. Op die manier kan je de problemen aan de wortel aanpakken, want het probleem mag zich niet verplaatsen naar andere gemeenten.” Op dit moment blijven er in Limburg nog ongeveer 31 handcarwashes over waarvan een aantal wordt opgevolgd door het ARIEC. 

Genk, Sint-Truiden en Heusden-Zolder hebben een speciaal reglement om te kunnen optreden tegen handcarwashes. Wim Dries: “Ze moeten nu een uitbatingsvergunning aanvragen bij de stad Genk, daardoor kan je al heel vroeg in het proces de zaken controleren.” Het ARIEC hoopt dat de rest van Limburg het reglement overneemt, maar er zijn nog manieren om deze firma’s te controleren. Annemie De Boye: “Maar we kunnen ons ook beroepen op de Vlaamse milieuwetgeving om die handcarwashes te screenen, waardoor we toch al de garantie hebben dat ze bijvoorbeeld hun afvalwater goed verwerken.”

Oneerlijke concurrentie

Voor de reguliere carwashes die met een automatische wasstraat werken, zijn de handcarwashes oneerlijke concurrentie. Guy Proost van de beroepsvereniging van carwashes: “Zij bieden wasbeurten aan voor soms 25 euro waar twee mensen een heel uur aan bezig zijn, dan is het toch duidelijk dat ze die mensen niet eerlijk betalen. Daar klopt iets niet.” Ook de regels die worden opgelegd moeten volgens de beroepsvereniging door iedereen gevolgd worden. “Wij moeten vloeistofdichte vloeren hebben en het afvalwater moet speciaal worden afgevoerd. Dat kost allemaal geld en ik weet niet of die handcarwashes zich daar allemaal aan houden”, aldus Guy Proost.

De situatie met de handcarwashes is de afgelopen jaren wel verbeterd. “Maar het probleem is nog niet opgelost. Daarom blijven ze op onze radar staan”, laat Annemie De Boye van het ARIEC weten. “Maar we zien wel een verbetering wat betreft de mensen die in de carwashes slapen, die niet weten voor wie ze werken of die zelfs niet betaald worden. Dat zijn de meest extreme situaties die we minder tegenkomen. Er is nog veel ruimte voor verbetering, maar we zijn al een heel eind op de goede weg”, besluit De Boye.

Meest gelezen