Groen bezorgd over toenemend aantal geschorste leerlingen: verdubbeling van definitieve uitsluitingen
Vorig schooljaar is 26.117 keer een leerling tijdelijk of permanent geweerd van de lagere of middelbare school. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Elisabeth Meuleman (Groen) heeft verzameld. Zij vindt dat hoge cijfer een zorgwekkende tendens, “omdat het in heel wat gevallen een hypotheek legt op de verdere schoolcarrière.”
In het schooljaar 2021-2022 werd 22.601 keer een leerling tijdelijk geschorst van de lagere of secundaire school. Dat zijn bijna 10.000 tijdelijke schorsingen meer dan het jaar ervoor. Daarnaast werd 3.516 keer overgegaan tot definitieve uitsluiting, wat meer dan een verdubbeling is op één jaar tijd.
In de lagere school kreeg meer dan 100 keer een leerling te horen dat die op zoek moest naar een andere school. In zowat de helft van de gevallen ging het om definitieve uitsluiting van leerlingen uit het eerste, tweede of derde leerjaar.
Vergelijking met coronajaar
Vergelijken met een jaar voordien is moeilijk. Dat was een coronajaar toen scholen soms gesloten waren. “Maar dat in een gewoon schooljaar de schorsingscijfers richting de dertigduizend gaan, dat kunnen en mogen we niet normaal vinden”, beklemtoont Meuleman.
Zorgleerkrachten zelf voor de klas
Ze vreest dat leerkrachtenteams vandaag te weinig ondersteuning hebben om snel in te grijpen bij kleine incidenten, wat een escalatie zou kunnen voorkomen.
“Door het lerarentekort staan zorgleerkrachten vandaag echter vaak zelf voor de klas en kunnen ze niet de steun bieden waar leerlingen nood aan hebben”, zegt Meuleman. “Daarnaast is er nood aan een versterking van de CLB’s en de eerstelijnszorg — voor zowel lager als secundair onderwijs — zodat hulpverlening in een vroeg stadium voorhanden is.”
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Oprukkend onkruid klein krijgen? Dit is hét ultieme wapen
-
PREMIUM3
Wat als leerkrachten niet alleen oog hebben voor de leerstof? “Tijdens de les voornaamwoorden bleek dat iemand zich non-binair voelt”
Oog hebben voor het welbevinden je leerlingen, het kàn. Twee leerkrachten getuigen hoe zij het in de klas aanpakken, maar ze vertellen ook openlijk hoe ze daarbij soms op het randje van hun kunnen belanden. “Als je niet weet hoe je echt kan helpen, geeft dat een zware emotionele last.” -
Independer
“Hond van 35 kg zonder beveiliging op achterbank wordt projectiel van 1 ton”: zo vervoer je je viervoeter wél veilig in de auto
Heel wat Belgen hebben een hond en een auto, en het gebeurt dan ook vaak dat die twee er samen op uittrekken. Maar zijn er bepaalde regels die je moet volgen als je een hond vervoert in de wagen? En wat als je huisdier het interieur van je voertuig beschadigt? Independer.be informeert. -
-
Minder leerlingen per leerkracht dan tien jaar geleden
-
22
Recordaantal leerlingen met een gedrags- of leerstoornis: “Verdachte en veel te spectaculaire stijging”
Afgelopen schooljaar telde Vlaanderen een recordaantal leerlingen met een gedrags- of leerstoornis. Dat schrijft ‘De Tijd’. Uit de nieuwe jaarcijfers van de Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB’s) blijkt dat in het schooljaar 2022-2023 meer dan 21.000 leerlingen een document kregen dat hen toegang geeft tot gespecialiseerde zorg en extra begeleiding. -
Onderwijskoepels nog verdeeld over Vlaamse toetsen
Bij de onderwijskoepels zijn gemengde reacties te horen na het groen licht van de Vlaamse regering voor de Vlaamse toetsen. Katholiek Onderwijs Vlaanderen wijst erop dat het de komende jaren belangrijk zal zijn om "het bereikte delicate evenwicht tussen overheidstoetsen en vrijheid van onderwijs zorgvuldig te bewaren". Het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap laat weten dat het nog vragen heeft over de centrale toetsen, maar dat het zich er wel achter schaart. -
Clandestiene gebedsruimte op Erasmus-campus ULB is doorn in het oog van docenten
-
Een op de vijf Vlaamse jongeren wordt gepest: opvallende toename cyberpesten
-
PREMIUM27
4 op de 10 scholieren vrezen ‘Big Brother’ tijdens én na de les: “We konden zelfs het computerscherm zien van leerlingen die thuis ziek zaten”
Steeds meer Vlaamse scholen kijken mee op de laptop van leerlingen via zogenaamde ‘monitoring software’. Daardoor maken 4 op de 10 scholieren zich zorgen over ‘Big Brother’ tijdens én na de les. Hun vrees is niet helemaal onterecht, getuigt directeur Rik D’hollander van het Gentse Sint-Paulusinstituut. “Ons eerste systeem was niet waterdicht.” -
“Tekort aan diversiteit onder leraren”: hogescholen vragen debat over levensbeschouwelijke kentekens op school
Om het lerarentekort aan te pakken en de diversiteit aan studenten in de lerarenopleidingen alle kansen te geven, is een maatschappelijk debat over het dragen van levensbeschouwelijke kentekens op de werkvloer nodig. Dat stellen de Vlaamse hogescholen in hun memorandum. -
Spaargids.be
Scheiding: wat gebeurt er met je woonlening, spaarcenten en verzekeringen?