© RTV

Agressie-incident zindert na bij medewerkers station Mol: “Het is een maatschappelijk probleem”

Mol -

Een treinbegeleider en een onderstationschef werden zondag slachtoffer van agressie op het perron van het station in Mol. Vrijdag werd ook al een treinbegeleider in het station van Lier aangevallen. “De agressie tegenover spoorpersoneel is jammer genoeg een maatschappelijk probleem”, zeggen de NMBS, personeel en reizigers.

Het incident gebeurde zondagnamiddag rond 17.15u op het perron van het Molse station. Een reiziger vroeg aanvankelijk informatie aan de begeleider van de trein die van Mol naar Hasselt reed. Plots begon hij zich agressief te gedragen tegenover de begeleider en de onderstationschef, die tussenbeide kwam. Ook de politie kwam ter plaatse. Als gevolg van het incident legden verschillende personeelsleden het werk neer. Daardoor werden verschillende treinen afgeschaft, waaronder de trein tussen Mol en Hasselt.

LEES OOK. Treinbegeleider en stationschef slachtoffer van agressie in Mol: personeel legt spontaan het werk neer

Maandag is de rust teruggekeerd in het station. De dienstverlening verloopt weer normaal. Maar het incident van zondag blijft nazinderen, net als een gelijkaardig incident vrijdag in het station van Lier, waar een treinbegeleider klappen kreeg van een agressieve reiziger.

“Ik weet niet wat er zondag exact is gebeurd, want ik was niet van dienst”, vertelt een medewerker van het station in Mol. “Maar dergelijke incidenten komen jammer genoeg in het hele land voor. Mensen gedragen zich de laatste tijd veel verbaler. In sommige gevallen komt er zelfs fysieke agressie aan te pas. Je merkt dat niet alleen tegenover spoorwegpersoneel, maar ook tegenover hulpdiensten. Natuurlijk hopen we dat dit stopt.”

De dienstverlening verloopt weer normaal.© Tommy Maes

Een reiziger merkt op dat er de laatste jaren veel minder respect is tegenover treinbegeleiders. “Ik rij al meer dan twintig jaar met de trein en er is veel veranderd in slechte zin”, vertelt de vrouw.

“Volgens mij ligt het aan de opvoeding, want er wordt niet meer geluisterd naar gezagsdragers. De treinbegeleiders doen veel moeite om de mensen te helpen, maar sommigen hebben daar totaal geen respect voor. Een tijd geleden werd de trein een hele tijd opgehouden door een persoon die op de trein lag te slapen. Omdat de treinbegeleiders de persoon niet wakker kregen, werd er zelfs een ambulance bijgehaald. Toen de persoon uiteindelijk wakker werd, reageerde die heel kwaad op het feit dat ze hem hadden wakker gemaakt.”

De NMBS kaart zelf de toenemende agressie tegenover spoorwegpersoneel aan.© Tommy Maes

Maatschappelijk probleem

De NMBS startte afgelopen week met een campagne rond agressie tegenover spoorpersoneel. “Het is de laatste jaren spijtig genoeg een maatschappelijk probleem”, zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. “Vorig jaar hebben we net als in 2021 1.900 meldingen gehad van agressie. Dat is vijf gevallen van agressie per dag. Die tendens zet zich ook dit jaar verder. Meestal gaat het om verbale agressie, maar bij vier op de tien gevallen is er ook fysiek geweld. Met onze campagne tegen agressie willen we een duidelijk signaal geven. Niet alleen is het een oproep aan de reizigers tot respect voor onze medewerkers, maar ook een signaal naar justitie om dergelijke incidenten ernstig te nemen. Zo dienen onze medewerkers in geval van agressie niet alleen standaard een klacht in, maar ook wij als NMBS stellen ons burgerlijke partij.”

De politie kwam zondag tussenbeide bij het incident in het station van Mol. “Wij nemen in ieder geval dit incident heel ernstig”, zegt Walter Coenraets van de politiezone Balen-Dessel-Mol. “Zowel de dader als de slachtoffers hebben hun verklaringen afgelegd. We volgen het dossier verder op. Omdat het om trek- en duwwerk ging, werd de dader niet opgepakt. Maar hij moet zich wel beschikbaar houden voor verder onderzoek.”

  (Tommy Maes )

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners