The Dawn Project

Concurrent van Elon Musk pakt uit met reclamespot tijdens Super Bowl die zelfrijdende technologie van Tesla in vraag stelt: terecht of niet?

Technologiebedrijf The Dawn Project heeft grof geld op tafel gelegd om een anti-Tesla-reclamespot uit te zenden tijdens de Super Bowl. Daarin wordt opgeroepen om de zelfrijdende software van Tesla te verbieden, omdat die nog te veel fouten zou bevatten. Wat is daar van aan?

Wie zondagnacht de Super Bowl - de finale van de American footballcompetitie - gevolgd heeft, zag misschien de reclamespot van The Dawn Project voorbijkomen. Opvallend: het technologiebedrijf maakt geen reclame voor zijn eigen producten, maar geeft net kritiek op een concurrent, Tesla in dit geval. 

The Dawn Project wijst in de video op de gevaren van de zelfrijdende technologie van de elektrische wagens van miljardair Elon Musk en roept op om de technologie te verbieden op de Amerikaanse wegen. 

Bekijk hier de opvallende anti-Tesla-reclamespot:

Tesla voorziet in de Verenigde Staten drie types van zelfrijdende functies voor zijn elektrische wagens: een automatische piloot (autopilot), een verbeterde automatische piloot (enhanced autopilot) en een volledig zelfrijdende functie (full self driving capability - beta). 

Het is die laatste eigenschap die in de video volledig onderuit wordt gehaald. Een Tesla-auto die zichzelf bestuurt, zal op aankomend verkeer inrijden, stopborden negeren en zelfs kinderen op een zebrapad aanrijden, klinkt de kritiek.

Concurrentie zwart maken

"Dan O'Dowd, de man achter The Dawn Project, is zelf een ontwikkelaar van zelfrijdende software en wil op deze manier een concurrent in een slecht daglicht stellen", zegt professor robotica Bram Vanderborght in "De wereld vandaag" op Radio 1. 

Beluister hier het volledige gesprek met professor robotica Bram Vanderborght:

"Het is trouwens niet de eerste keer dat hij het op deze manier aanpakt, hij heeft met hetzelfde doel ook al heel wat advertentieruimte gekocht bij kranten als The New York Times." Volgens Amerikaanse media heeft O'Dowd al miljoenen uitgegeven om Tesla zwart te maken.

Iedereen praat dankzij de spot opnieuw over Tesla

Bram Vanderborght, professor robotica (VUB)

De man heeft dus duidelijk veel geld over om een concurrent te proberen uitschakelen. Maar Vanderborght vraagt zich af of hij op deze manier niet net het omgekeerde effect bereikt. "O'Dowd heeft een enorm groot platform gebruikt om iets aan te klagen waarvan Tesla eigenlijk zelf al heeft toegeven dat het nog niet 100 procent werkt. En bovendien praat iedereen - zoals wij nu - door deze spot opnieuw over het bedrijf."

Tesla zou al gevraagd hebben aan The Dawn Project om de video offline te halen, want ook op het internet circuleert de spot nog steeds, maar een officiële reactie van CEO Elon Musk kwam er nog niet. Dat hoeft ook niet, stelt Vanderborght. Ook het vissen naar zijn reactie levert hem en zijn bedrijf weer extra aandacht op. 

Terechte kritiek?

Even naar de kern van de reclamespot dan: klopt de kritiek dat zelfrijdende wagens een gevaar zijn op de weg en zouden moeten worden verbannen?

"'Full self driving' is een 'hot topic' bij autofabrikanten", zegt Vanderborght. "Veel fabrikanten hebben nog problemen om een auto volledig zelfrijdend te maken. En hoewel de bestaande software soms wordt aangeprezen als zelfrijdende technologie (zoals bij Tesla, red.), kunnen auto's helemaal nog niet zelf rijden."

Er zijn 5 niveaus van autonomie op het vlak van zelfrijdende technologie, aldus de professor robotica. "Bij niveau 0 heeft een auto helemaal geen zelfrijdende eigenschappen, op niveau 5 is de auto volledig zelfrijdend. Momenteel zitten Tesla en andere autofabrikanten op niveau 2."

Er zijn al heel wat advocaten aan te pas gekomen om te oordelen of Tesla de functie onder de naam "full self driving" mag adverteren

Bram Vanderborght, professor robotica (VUB)

Dat wil zeggen dat Tesla-wagens die uitgerust zijn met de "full self driving"-functie op dit moment al bepaalde zelfrijdende eigenschappen hebben, maar dat de bestuurder nog steeds de handen aan het stuur en de ogen op de weg moet houden. De bestuurder moet op elk moment zelf kunnen ingrijpen.

Conclusie: zelfrijdende wagens zijn op dit moment inderdaad nog een gevaar op de weg, omdat volledig zelfrijdende wagens eigenlijk nog niet bestaan. Hoewel de naam van de functie dat doet vermoeden, claimt Tesla ook niet dat zijn wagen volledig zelfrijdend is. "Er zijn al heel wat advocaten aan te pas gekomen om te oordelen of Tesla de functie dan wel onder de naam "full self driving" mag adverteren", weet Vanderborght. Voorlopig lijkt het dus nog te mogen.

Meest gelezen