© MARC HERREMANS - MEDIAHUIS

50.000 gezinnen wachten nog op energiefactuur

Naar schatting minstens 50.000 gezinnen in Vlaanderen wachten op een laattijdige factuur van hun energieleverancier. Dat heeft federaal ombudsman voor energie Eric Houtman aan Het laatste nieuws gezegd. Vorig jaar kreeg hij daarover ongeveer 3.000 klachten binnen.

gjs
Bron: BELGA

Het gaat om klanten die langer dan de wettelijke termijn van zes weken op een voorschot-, slot- of jaarfactuur wachten. “Veel van de klachten komen van klanten die nog geld moeten terugkrijgen”, zegt Houtman.

Volgens de leveranciers zelf is het probleem al sterk afgenomen. Eind september vorig jaar was er op basis van gegevens van sectorfederatie FEBEG nog sprake van 240.000 Belgische gezinnen die op dat moment “langer dan normaal” moesten wachten op hun energiefactuur.

Zelf verwijzen de leveranciers voornamelijk naar de netbeheerders, die de meterstanden registreren, en het softwaresysteem waarmee die hun data doorspelen aan de energieleveranciers. Dat systeem is ruim een jaar geleden in gebruik genomen, maar geeft nog niet alle data perfect door.

Vertraging

Op Vlaams niveau bevestigt netbeheerder Fluvius dat er vertraging optreedt bij de gegevensverwerking van ongeveer 20.000 aansluitingen. Tegelijk wijst Fluvius erop dat niet elke laattijdige energiefactuur te wijten is aan problemen bij de netbeheerder. De netbeheerder blijft erbij dat er ook oponthoud zit in de verwerking bij leveranciers zelf.

Ook ombudsman Houtman merkt dat “nogal wat leveranciers niet alleen wachten op geblokkeerde data van de netbeheerders, maar ook kampen met vertragingen in hun eigen facturatiesystemen”. Voor klanten die lang moeten wachten op hun factuur wil de federale ombudsman een compensatie.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer