Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

GEZOND ONDERNEMEN Miguel Uytterhaegen en Lien De Vroe van Four Roses: ‘Onze veerkracht werd erg hard op de proef gesteld, maar we zijn er als bedrijf enorm sterk uitgekomen’

Gezond.be
6 min read

Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij elke woensdag inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Miguel Uytterhaegen en Lien De Vroe van Four Roses.

1. Wat is Four Roses?

‘Four Roses is een op-en-top Belgisch merk dat staat voor vrouwelijkheid en pit met een stoer
kantje. Met een productie in Europa – grotendeels in Portugal – is er ook voldoende aandacht voor het
duurzame karakter. De collectie draait niet om leeftijd maar om de manier waarop je in het leven staat. Als je een portie fun in je outfit weet te appreciëren, vind je bij Four Roses zeker je gading.’

2. Waarom/hoe begonnen jullie met het merk?

‘Four Roses is het product van een kinderdroom en een portie know how. We vormen een koppel sinds 2009. Lien was actief in de sociale sector en heeft altijd een uitgesproken liefde voor mode gehad. Miguel is een rasechte ondernemer – op zijn 30ste nam hij reeds zijn eerste bedrijf over samen met een vennoot. Daar deed hij enorm veel kennis op over textiel en productie. Na enkele jaren verkocht hij zijn aandelen en ging hij op zoek naar een nieuwe uitdaging. Het pad lag open, en de enige ambitie was om een bedrijf uit te bouwen. Four Roses zocht een overnemer en zo kruisten onze wegen elkaar. Het was voor ons de ideale combinatie, het creatieve gedeelte voor Lien en het zakelijke voor Miguel. In 2015 namen we het merk over en sindsdien bezorgden we het een heuse make-over.’

3. Waarom is het een ‘gezond’ merk?

‘We zijn een familiebedrijf, wat maakt dat we ook aandacht besteden aan het emotioneel welbevinden van onze medewerkers. In mode zijn er soms erg drukke periodes waar we best veel verwachten van collega’s. We vinden het maar normaal dat dat in twee richtingen werkt. Zij kunnen ook op ons rekenen als er een onvoorziene situatie privé is. Dat zorgt voor een goed evenwicht en geeft ook een grotere kans op een langdurige samenwerking. Dat is als bedrijf natuurlijk van grote waarde; zo blijft de kennis binnenshuis en wordt het aan elkaar doorgegeven. Het is ook oprecht onze ambitie om een leuke werkplek te creëren waar iedereen zichzelf kan zijn en zich goed voelt. Een team event op tijd en stond doet ook wonderen.’

4. Wat waren jullie hoogte- en dieptepunten?

‘Het is moeilijk om er eentje te kiezen. Als we erover nadenken is het kenmerkend aan ons verhaal dat het zich reeds acht jaar als een rollercoaster afspeelt. Hoogtepunten hebben zich steeds afgewisseld met dieptepunten. Die horen erbij, zeker omdat Lien als ontwerpster geen enkele ervaring had. Zij heeft het zichzelf aangeleerd, en het eerste hoogtepunt was zeker de eerste collectie die in de showroom hing. Een volledige collectie in elkaar steken op vijf maanden is enorm zwaar en ik herinner me nog de opluchting toen die eindelijk klaar was. Een dieptepunt was vlak na de overname; er zijn toen heel wat lijken uit de kast gevallen. Onze veerkracht werd erg hard op de proef gesteld, maar we zijn er als bedrijf enorm sterk uitgekomen. Ons team is klein maar geweldig gemotiveerd. Het is steeds weer een hoogtepunt dat we dit succes samen kunnen verwezenlijken.’

5. Is er iets wat je nu anders zou aanpakken?

‘Soms hebben we iets te lang in medewerkers geloofd die er met andere belangen in stonden dan wij. We hebben ook een heel menselijke kant – soms tot op het naïeve toe. Dat heeft natuurlijk ook voordelen, maar mocht ik kunnen zou ik iets harder willen zijn.’

6. Wat willen jullie nog bereiken?

‘We zijn zeer blij hoe positief onze onderneming ondanks de vele crisissen toch blijft groeien. We kijken ook over de grenzen; we willen Four Roses graag internationaal verkopen en ons sociaal engagement nog verder uitbreiden. Op de eerste plaats zijn we ouders en familiemensen. Kinderen en moeders zijn onze zwakke plek. We doneren regelmatig aan goede doelen of halen geld op voor vzw’s als Brooddoosnodig. Niet iedereen heeft het geluk om in een veilig nest terecht te komen, en daar willen we graag nog iets mee doen; een vzw of een grote modeshow ten voordele van een goed doel. Op die manier maak je ook veel mensen bewust van de kwetsbaarheid van onze maatschappij.’

7. Naar welke andere ondernemers kijken jullie op?

Lien: ‘Conny Van Den Driessche is natuurlijk een toonbeeld van vrouwelijk ondernemerschap. Van aan de balie op een camping tot nu, een heuse selfmade woman. Ze staat met beide voeten op de grond en zegt waar het op staat. Toen ik haar de eerste keer zag vroeg ze hoelang we het al bedrijf hadden overgenomen. Dat was toen drie jaar, waarop ze antwoordde: ‘Nog twee jaar ploeteren’. Ze had gelijk, door corona kwamen er zelfs nog twee extra jaren bij.’

Miguel: ‘Mijn allereerste baas is voor mij een voorbeeld van een geslaagd ondernemer in verschillende
sectoren. Hij gaf vijftien jaar geleden zijn comfortabele job als general manager van een groot bedrijf op om zelf te ondernemen. Daar is hij bijzonder goed in geslaagd.’

8. Hadden jullie een plan B?

‘Een plan B hebben we nooit gehad. Er was geen greintje twijfel dat dit niet ging lukken. Dat was achteraf
bekeken ook wel het teken dat we er echt voor wilden gaan.’

9. Hebben jullie een gouden tip voor anderen die willen ondernemen?

‘Doe het niet om rijk te worden, want dat kan wel eens fameus tegenvallen. Als je beslist om voor een bedrijf te gaan, moet je bereid zijn alles daarvoor op te offeren. Als je het echt wilt, vind je altijd een oplossing. Durf risico’s nemen, want dat maakt het verschil, en vertrouw op jezelf. Wij zitten als koppel in de luxepositie dat je niet moet twijfelen aan de ander zijn intenties.’

Door Gezond.be

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Logo Gezond

Meest gedeeld

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…