Stiptheid op spoor duikt opnieuw onder de 90%

© BDW

De stiptheid van de treinen is in de maand februari tot 89,0 procent gedaald. Dat blijkt uit de cijfers die de spoornetbeheerder Infrabel en de spoorwegmaatschappij NMBS woensdag verspreidden. Het dodelijke treinongeval dat zich op 18 februari in Leuven voordeed, is de belangrijkste oorzaak van het toenemende aantal vertragingen.

Het aantal treinen dat stipt reed, of met een vertraging van minder dan zes minuten, ligt duidelijk lager dan in de dezelfde maand in 2016. In februari 2016 werd nog een stiptheidscijfer van 90,9 procent opgetekend.

“Het treinongeval is de belangrijkste oorzaak van de dalende stiptheid”, zegt Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken. “Dat incident alleen al zorgde voor 13.617 minuten vertraging op het spoornet. Dat heeft dus meteen ook een duidelijk effect op het stiptheidscijfer.”

Het ongeval in Leuven vond op zaterdag 18 februari rond 13.15 uur plaats. De trein naar De Panne ontspoorde toen net buiten het station van Leuven. Het eerste treinstel belandde in de berm naast de sporen en kantelde om. Bij het ongeval viel één dode en raakten 27 mensen gewond.

Opvallend is dat het ongeval niet tot leidde tot een stijging van het aantal afgeschafte treinen, blijkt uit de cijfers. In februari werden 1.325 treinen geheel of gedeeltelijk geschrapt, ofwel 1,3 procent van het totale aantal treinen. Het verschil met februari 2016 (1.335 afgeschafte treinen) is verwaarloosbaar.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen