Ook partijvoorzitters komen er niet uit: stikstofdebat verhuist na krokusvakantie weer naar Vlaamse regering
Het gesprek van Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) met de voorzitters van de drie regeringspartijen is afgelopen. Het stikstofdebat verhuist na de krokusvakantie opnieuw naar de regering. Er kwam geen oplossing uit het crisisberaad, maar volgens aanwezigen werd er toch “enige vooruitgang” geboekt. Volgens politiek expert Karel Lattrez is er nog geen reden om te juichen: “De regering Jambon wil anders zijn dan ‘de ruziënde federale regering van Alexander De Croo’, maar ze komen zelf amper vooruit”.
De Vlaamse minister-president zat vrijdag tot 16 uur samen met Egbert Lachaert (Open Vld), Sammy Mahdi (CD&V) en Bart De Wever (N-VA) om een oplossing te vinden in het stikstofdebacle. Het gesprek vond plaats in de Royal Yacht Club in Antwerpen. Ook viceministers-presidenten Bart Somers (Open Vld), Hilde Crevits (CD&V) en Ben Weyts (N-VA) sloten aan. Jambon heeft ook zijn geplande trip naar Spanje voor de krokusvakantie geannuleerd, eerder moest hij een handelsreis naar Marokko afzeggen.
Volgens Jambon was de vergadering met de voorzitters noodzakelijk. “Ik denk dat dit is moeten gebeuren”, zegt hij. “Soms, als het een moeilijk moment is, moet je er anderen bij halen die ook betrokken zijn.” De krokusvakantie zal worden gebruikt om de zaak technisch verder uit te klaren. In de week na de vakantie wil Jambon een akkoord. “De drie partijen hebben hier uitgesproken dat ze echt wel een akkoord willen maken”, zegt hij. “Maar iedereen beseft dat het geen eenvoudige zaak is.” Er is volgens de minister-president nu een context van vertrouwen gecreëerd. Een nieuwe samenstelling van de regering is volgens hem niet aan de orde.
Waar gaat het stikstofdebat ook alweer over?
- Vlaanderen moet van Europa minder stikstof uitstoten.
- In februari van vorig jaar bereikte de Vlaamse regering een akkoord rond de aanpak van het stikstofprobleem, maar CD&V bleek daarna toch bezwaren te hebben.
- Voor de landbouw hield de deal onder meer in dat 41 ‘rode’ bedrijven die bijzonder veel stikstof uitstoten - de zogenaamde piekbelasters - tegen 2025 moeten sluiten.
- Die lijst met ‘piekbelasters’ bestond in een eerste versie in 2014 nog uit 135 bedrijven, maar werd na kritiek in 2015 teruggebracht tot 58 bedrijven.
- Er kwam fel protest van de boeren, met maar liefst 20.000 ingediende bezwaren tegen het zogenaamde ‘Krokusakkoord’.
KIJK. Jan Jambon reageert na crisisberaad met voorzitters regeringspartijen:
In N-VA-kringen is te horen dat er nu verder wordt gepraat op basis van het laatste compromisvoorstel dat Jambon vrijdagmiddag in een kern na de ministerraad op tafel heeft gelegd. Dat werd toen afgeketst door CD&V. De CD&V’ers benadrukken dat hun opmerkingen nu ernstig zullen worden genomen. “Er is afgesproken om vanaf eind volgende week technische werkgroepen te organiseren om door alle inhoudelijke opmerkingen te gaan.”
De oppositiepartijen vragen intussen om tijdens de vakantie het parlement samen te roepen over de kwestie. Daarover beslist het Uitgebreid Bureau maandag.
KIJK. Jambon maakt een gespannen indruk wanneer hij een verklaring aflegt over de crisis: “Ik heb mijn vakantie afgezegd”
“Parfum de crise”
Er wordt al weken onderhandeld binnen de Vlaamse regering om te proberen een nieuw akkoord rond stikstof af te kloppen. De drie regeringspartijen onderhandelden donderdagavond nog, maar gingen toen misnoegd uit elkaar, vertelden goed ingelichte bronnen aan onze politieke redactie. Toen al was er sprake over “een parfum de crise” die boven de Vlaamse regering hangt.
De uitstoot van stikstof en ammoniak moet in Vlaanderen sowieso omlaag, maar de regering-Jambon raakt het maar niet over eens op welke manier dat moet gebeuren. Het akkoord dat hierover vorig jaar in februari werd gesloten stoot namelijk op fel protest van de boeren. Er werden liefst 20.000 bezwaren ingediend tegen dat zogenaamde ‘Krokusakkoord’.
KIJK. Hierover gaat de crisis binnen de Vlaamse regering
‘Rode’ boerderijen en “politieke spelletjes”
In de onderhandelingen heeft CD&V nog een lijst van zo’n vijftien inhoudelijke knelpunten, met telkens daarbij voorstellen van oplossing, zo vertellen betrokkenen aan HLN. Onder meer wil de partij dat er minder zogenaamde ‘rode’ en ‘oranje’ landbouwbedrijven verplicht tegen 2025 de deuren moeten sluiten. Die ‘rode’ en ‘oranje’ boerderijen liggen in de nabijheid van kwetsbare natuurgebieden.
Daarnaast willen de christendemocraten dat oudere boeren tot 2040 mogen verder doen, zonder hun stikstofuitstoot drastisch te moeten terugschroeven. Want dat zou grote investeringen vragen van mensen die op het einde van hun loopbaan zitten. Een cruciale vraag van CD&V is ook dat landbouw en industrie evenveel stikstof mogen uitstoten.
Bij N-VA klinkt het dan weer dat dat er “politieke spelletjes” worden gespeeld aan CD&V-kant. De Vlaams-nationalisten vermoeden dat CD&V niet enkel inhoudelijke problemen ziet, maar zich ook scherp wil profileren tegenover haar eigen achterban. Lokaal staat CD&V nog altijd sterk in heel wat Vlaamse gemeenten én zijn er historische banden met de landbouwers.
Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) denkt dat de twee weken uitstel die nu werden aangekondigd niet veel zullen veranderen aan de uitslag: “Als we het akkoord niet uitvoeren, zal de rechtbank het doen. Deze Vlaamse regering moet Vlaanderen een bommentapijt van stikstofarresten besparen. Vorig jaar wou elke partij dat. Hopelijk komt men snel tot inkeer”.
KIJK. Politiek journalist Karel Lattrez: “Al tweede crisis op enkele maanden tijd”
Open Vld ziet de clash tussen CD&V en N-VA wat met lede ogen aan. Ook de liberalen betreuren het “gebrek aan oplossingen” vanuit christendemocratische zijde. Jambon legde deze voormiddag nog een compromisnota op de regeringstafel, die zowel N-VA als Open VLD als een goede basis zagen om verder op door te onderhandelen. Maar voor CD&V was de inhoud van die nota kennelijk onvoldoende.
Om de impasse te doorbreken, schoven de Vlaamse partijvoorzitters gisteren in de namiddag dus mee aan tafel.
Bij de Vlaamse oppositie is men niet mals over de regeringscrisis. “Los.Het.Op”, tweet Groen-voorzitter Jeremie Vaneeckhout. “Rekent Jambon in het landbouwdebat echt op ‘matige Mahdi’ om te gaan bemiddelen…? Gaat die Jambons strategie meespelen en zich laten verdrinken in het stikstofbad?”, is de analyse van Vlaams Belang-fractievoorzitter Chris Janssens. “Een regering die zelf geen knopen meer kan doorhakken en de partijvoorzitters (wie heeft die ook weer verkozen?) moet laten beslissen. Wat Vlaanderen zelf doet, doet het beter?”, vraagt Jos D’Haese, fractievoorzitter van PVDA, zich af.
KIJK OOK: Het uitblijven van het stikstofakkoord heeft mogelijk ook gevolgen voor Brussels Airport
Als er geen nieuw stikstofakkoord uit de bus komt, dan heeft dat verstrekkende gevolgen. Vlaams minister Zuhal Demir (N-VA) waarschuwde eerder al voor een “vergunningenstop”: zelfs de luchthaven van Zaventem zou vanaf de zomer van 2024 in gevaar komen. Vlaamse bedrijven vrezen een “miljardenfactuur”, lieten ze vorige week weten. Ook de geplande uitbreiding van het Wijnegem Shoppingcenter kwam recent op de helling te staan, omdat er dan 0,004% teveel stikstof zou worden uitgestoten.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
31
Nieuw op 1 mei: geen 15 minuten wachttijd meer bij alcoholcontrole, verplichte inschrijving van leefloners bij VDAB
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
-
PREMIUM
Kan vliegen vanaf Zaventem binnenkort niet meer? Zuhal Demir (N-VA) schetst doembeeld voor luchthaven
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
29
HET DUEL. Mahdi (CD&V) en Vaneeckhout (Groen) vol in de aanval over migratie: “U maakt Vlaams Belang op die manier alleen maar groter”
In het derde ‘Duel’ in de studio van VTM Nieuws namen CD&V-voorzitter Sammy Mahdi en Jeremie Vaneeckhout, co-voorzitter voor Groen, het zondagmiddag tegen elkaar op. Het werd een vijandig duel, waarin zeer scherpe verwijten over en weer werden geslingerd binnen de thema’s zorg, landbouw en migratie. Met name over migratie gingen de twee kopstukken fel tekeer tegen elkaar. “U gedraagt zich als een aanhangwagen van extreemrechts”, zei Vaneeckhout. “Het beste communicatiebureau voor Vlaams Belang zijn de ideeën van de groenen”, stelde Mahdi. -
PREMIUM11
INTERVIEW. Oorlogsjournalist Robin Ramaekers: “Toen ik mijn lief vroeg om te trouwen, was ze geschokt. ‘Moet dat echt?’, zei ze”
-
Bart De Wever (N-VA) op verkiezingscongres: “Gedaan met Vivaldi, gedaan met hardwerkende Vlaming uit te persen en uit te lachen”
-
KIJK. Eerste helikopter op fossielvrije brandstof ter wereld is Belgisch: prijs en topsnelheid onthuld
Aan de luchthaven van Wevelgem is een wereldprimeur van Belgische makelij onthuld: een helikopter die kan vliegen op fossielvrije brandstof. Het toestel stoot dan geen CO2 uit en wordt gefabriceerd in Deerlijk bij D-Motor, dat vliegmotoren bouwt. -
update
Brandweerman (32) uit Maldegem verongelukt tijdens motorrit in Lapscheure: “Een man vol grappen en grollen”
Een 32-jarige brandweerman uit Maldegem is zaterdag om het leven gekomen bij een verkeersongeval in Damme. Hij reed op z'n motor richting Maldegem, net over de brug met de Damse Vaart kwam het tot een botsing met een auto. Zijn collega’s herinneren hem als een warme, vlotte man: “Hij kwam in oktober 2020 over van zone Merelbeke, maar het voelde meteen alsof hij hier al jaren zat.”Damme, Maldegem -
‘Parfum de crise’ in Vlaamse regering over stikstof
266 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageersimonne goderie
Peter Nols
Jo Peeters
Albert de Lovendeghem
Wilfried Vanden Berg