© rr

ZES krijgt boete voor het uitzenden van Radio Nostalgie

Tussen 8 en 9 uur ‘s ochtends zendt ZES het signaal van radio Nostalgie uit. Het auditieve deel van deze uitzending bevat reclameblokken, jingles en muziekprogramma’s van Nostalgie alsook nieuwsuitzendingen. Op deze manier zendt ZES commerciële communicatie uit die niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar is, stelt de VRM.

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM), die toezicht houdt op de Vlaamse audiovisuele media, heeft ZES een boete van 4.000 euro opgelegd voor verschillende overtredingen. Zes zendt tussen 8 en 9 uur ’s ochtends het signaal van radio Nostalgie uit en zendt zo dus commerciële communicatie uit. Visueel worden doorlopend verschillende beeldvullende pancartes getoond met promotionele boodschappen voor de radio-omroepprogramma’s van radio Nostalgie. Iets wat ZES overigens niet betwist.

De VRM besliste om een boete van 3.000 euro op te leggen. Voor de regulator is het schenden van de scheiding tussen redactionele inhoud en commerciële communicatie zeer ernstig. Bovendien werd SBS Belgium, het moederhuis van ZES, reeds gesanctioneerd voor een gelijkaardige inbreuk. Daartegenover staan de beperkte kijkcijfers en reclame-inkomsten op dat uitzenduur, en het feit dat het uitzenden van dergelijke commerciële communicatieboodschappen intussen geschorst is.

Daarbovenop krijgt ZES nog een boete van 1.000 euro omdat er een sponsorvermelding werd uitgezonden zonder het sponsorlogo dat krachtens het Mediadecreet verplicht is.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer