De gevellader van Danny Vaes, zonder laadkabel op het voetpad (links), bij doorsnee laadpalen (rechts) kan de kabel op het voetpad terechtkomen.© Sven Dillen

Niet alleen Kapellen deelt boetes uit voor laadkabel van elektrische auto op het voetpad: “Ik verwacht burenruzies”

Antwerpen, Mechelen, Turnhout -

Het gemeentebestuur van Kapellen heeft beslist dat je voortaan een boete kunt krijgen als er een oplaadkabel van een elektrische auto over het voetpad ligt. Ook in andere steden en gemeenten is dat al zo, al worden er meestal alleen maar boetes uitgeschreven als er klachten binnenkomen. De boete ligt in eerste instantie rond de 55 euro, al kan dat voor hardnekkige overtreders oplopen.

Maaike Floor

LEES OOK. Oplaadkabel elektrische wagen mag in Kapellen voortaan niet meer op voetpad liggen

Vanaf april riskeer je in Kapellen een boete als je een oplaadkabel op het voetpad laat liggen om een elektrische auto op te laden. “Het is nu beslist, dus we laten het inschrijven in de GAS-wetgeving. Dan kunnen de gemeenschapswachten daar vanaf april, schat ik, als de beslissing is bekrachtigd door het college, ook effectief boetes voor uitschrijven”, zegt Koen Helsen (Open Vld), verantwoordelijk schepen in Kapellen.

“Als gemeente krijgen we veel aanvragen voor laadpalen aan voorgevels, maar we verwachten veel schadegevallen als de kabels dan op het openbaar domein liggen. Als gemeente zijn we verantwoordelijk. Bovendien verwacht ik burenruzies als mensen de parkeerplaats voor hun deur willen claimen voor hun elektrische wagen. Daarom verwijzen we hen door naar publieke laadpalen.”

Niet uitzonderlijk

Uitzonderlijk blijkt die mogelijkheid om boetes uit te schrijven niet te zijn, blijkt uit navraag bij andere steden en gemeenten. Er wordt verwezen naar de federale wegcode of het politiereglement als juridisch kader voor het verbod om openbare ruimte in te palmen. Ook laadgoten, matten om over de kabel te leggen of drempels mogen in de meeste gemeenten niet, behalve in Laarne, waar de gemeente zelf goten aanbiedt om de kabels onder het voetpad door te laten lopen.

Iedere gemeente maakt dus eigen keuzes. Dat geldt ook voor de ‘laadpaalklevers’. In Hasselt riskeren mensen die meer dan een uur te lang blijven staan ook een boete. De stad Antwerpen werkt met een rotatietarief om dat fenomeen tegen te gaan. Als de batterij vol is, betaal je 1 eurocent per minuut extra, voor snelladers is dat zelfs 25 cent per minuut.

LEES OOK. Drie redenen waarom je je elektrische auto beter op het werk oplaadt dan thuis

Ook in Antwerpen (870 laadpunten, dit jaar nog zeker 16 extra snellaadpunten gepland op twee snellaadpleinen) loop je overigens het risico om een GAS-boete te krijgen als je een oplaadkabel laat rondslingeren op het voetpad. “We gaan er niet actief naar op zoek, maar een GAS-boete uitschrijven kan wel als een sanctionerend ambtenaar daar op uitkomt”, klinkt het.

In Mechelen (338 laadpunten, in 2030 zouden het er 870 moeten zijn) is het ook mogelijk om beboet te worden voor een kabel over het voetpad. “Auto’s die meer dan vier uur aan een laadpaal hangen, vallen dan weer onder de wegcode van de verkeerspolitie. Die kunnen weggesleept worden en moeten daarbovenop nog een boete van 58 euro betalen. We behandelen die overtreding op dezelfde manier als een auto die onrechtmatig op een gehandicaptenplaats staat”, zegt mobiliteitsschepen Vicky Vanmarcke (Open Vld).

Proefproject met gevellader

Er is in Mechelen ook een proefproject opgestart met een gevellader, een uitvinding van architect en stedenbouwkundige Danny Vaes uit Hasselt, die het laadpunt heel hoog aan de gevel bevestigt en het via een lange arm op hoogte met de auto kan verbinden, waardoor er geen draad over het trottoir ligt. “Minstens vier gezinnen delen dan dat oplaadpunt, waardoor je voorkomt dat één huishouden die parkeerplaats claimt”, legt Vicky Vanmarcke uit. “Als de evaluatie van dat systeem goed uitpakt, kunnen we het uitbreiden.”

Ook in Turnhout (50 laadpunten, nog 310 op komst de komende twee jaar) kan het laden met een kabel over het voetpad beboet worden. “We hebben er geen problemen mee, de meeste mensen weten ook dat het niet mag”, zegt mobiliteitsschepen Marc Boogers (Groen). “Er wordt ook nog niet actief op gecontroleerd, maar dat zal wel gaan gebeuren. Toegankelijkheid is heel belangrijk. Wie een elektrische auto heeft, kan via de gemeente een laadpaal in de buurt aanvragen. Wij plaatsen die bij voorkeur op parkings. Samen met de andere gemeenten die vallen onder de Regio in Transitie (Beerse, Oud-Turnhout, Turnhout, Vosselaar, Lille en Kasterlee, red.) bekijken we dat het hele gebied gedekt wordt.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Keuze van de Redactie

MEER OVER