Zo ver geraken deze elektrische auto’s als het vriest
Dat elektrische auto's veel van hun actieradius verliezen onder winterse omstandigheden is algemeen bekend. Maar hoeveel is dat precies en wie zijn op dat gebied de winnaars en de verliezers? Een Noors onderzoek schept duidelijkheid.
Om te beginnen is het rijbereik van een elektrische auto doorgaans sowieso al lager dan de opgegeven WLTP-cijfers. Maar wanneer de temperatuur daalt, gaat het helemaal hard. Uit eerdere testen bleek al dat de actieradius zelfs onder milde winterse omstandigheden afneemt met tussen de 4 en 30 procent. Om te kijken hoeveel elektrische auto’s exact verliezen, werden de elektrische wagens ditmaal getest bij een temperatuur van -19 graden Celsius.
Van de opgegeven 503 kilometer rijbereik blijft in de praktijk slechts 323 kilometer over.
Tesla wint
De onderzoekers reden door tot de accu er daadwerkelijk mee stopte. De winnaar was de Tesla Model S, die 530 kilometer ver kwam op een theoretisch rijbereik van 634 kilometer - een verlies van ‘slechts’ 16,4 procent. Op plek twee eindigde de MG Marvel R (-16,8 procent), op drie de MG 5 (-17,6 procent), op vier de Kia EV6 (-17,7 procent) en de top 5 wordt vervolmaakt door de Tesla Model X Plaid (-18,2 procent).
Toytota bZ4X verliest
De auto met het grootste verschil tussen de opgegeven actieradius en de praktijk, is de Toyota bZ4X. Van de opgegeven 503 kilometer rijbereik blijft in de praktijk 323 kilometer over - dat is een verlies van 35,8 procent. De op één na slechtst presterende auto is de Skoda Enyaq iV RS (-33,7 procent), gevolgd door de Mercedes EQE 300 (-33,4 procent), de BMW i7 en de VW ID.5.
Voor alle resultaten per geteste auto klik je hier.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
PREMIUM
Voor elektrische wagens vind je meer info over de koetswerkkleuren dan over de batterij”: wat is de bruto- en nettocapaciteit en waarom is dat belangrijk?
Wil je als klant goed geïnformeerd kiezen uit elektrische auto’s, dan weet je maar beter hoe groot de batterij écht is. Maar in de praktijk is die informatie niet altijd even makkelijk te vinden. “Niet alleen zijn er verschillende meetmethodes, zelfs de eenvoudigste data zijn niet altijd beschikbaar”, zegt onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. Hij legt uit waar je op moet letten en waarom dat zo belangrijk is. -
PREMIUM
“Vooral de ‘expresweg’ wordt een en al ellende”: overzicht van de wegenwerken richting kust
Lente in het land én de start van de paasvakantie: daarmee is de aftrap gegeven voor het seizoen van de uitstapjes naar de kust. Maar helaas ook die van een heleboel wegenwerken die de rit naar zee en strand moeilijker maken. We zetten op een rijtje waar je voor vertrek best rekening mee houdt en waar je de grootste hinder mag verwachten. -
-
Elon Musk: Tesla presenteert begin augustus ‘robotaxi’
-
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
De Volkswagen Passat is een vaste waarde in het autolandschap. Zo’n 34 miljoen exemplaren zijn er al van verkocht. HLN-autospecialist Joost Bolle reed met de nieuwe generatie en deelt voor de afwerking en het rijcomfort minstens een 8/10 uit. “De nieuwe VW Passat moet niet onderdoen voor de grote breaks van Audi of zelfs BMW ”, stelt onze expert. En hij zien ook een bijzondere troef voor gezinnen. -
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
Het wereldwijde IT-systeem van Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, is jarenlang gehackt. Dat blijkt uit interne documenten die paper trail media, ‘Der Spiegel’ en ZDF deelden met ‘Knack’ en andere mediapartners van #Hidden Front. Dat is een onderzoeksproject naar Chinese inlichtingenactiviteiten in Europa. -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
-
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
PREMIUM
Hoe rijd je veilig met je elektrische wagen in de sneeuw? “De trekkracht is meestal een voordeel, maar niet op een gladde ondergrond”