Het kruispunt van de Gitschotellei en de Cruyslei in Borgerhout, waar de nieuwe keerlus zou komen.© Patrick De Roo

TreinTramBus klaagt gebrekkige dienstverlening van De Lijn aan: “Dit is een tram- en busroof in onze wijk”

Deurne, Borgerhout -

Het tram- en busaanbod in Deurne-Zuid is de laatste jaren sterk achteruitgegaan. En ondanks de komst van de veelbesproken keerlus in de Boekenberglei in Deurne en de Gitschotellei in Borgerhout, is er geen beterschap op komst. TreinTramBus spreekt zelfs van een tram- en busroof. Oud-bestuurslid Erik Heylen zette het op een kaart. “Er blijft niets meer over.”

Jan Stassijns

De wijk Drakenhof en de buurten rond het Boekenbergpark (Deurne) en het Te Boelaarpark (Borgerhout) houden binnenkort, in het kader van de ‘basisbereikbaarheid’, enkel tram 9 en buslijn 20 over.

Ondanks een grote investering in een nieuwe keerlus ter hoogte van de Gitschotellei, Drakenhoflaan en Boekenberglei, zijn het niet de buurtbewoners die daarvan profiteren. In de buurt is er veel protest tegen de plannen. En ook reizigersorganisatie TreinTramBus is geen voorstander. Erik Heylen, oud-bestuurslid van TreinTramBus maakte een visuele voorstelling van het aanbod openbaar vervoer in de wijk. In 2012 doorkruisten nog vijf buslijnen en twee tramlijnen de ruime buurt. Vandaag rijden er nog twee (ingekorte) buslijnen en één tramlijn. In de toekomst zou enkel buslijn 20 en tram 9 overblijven.

Het tram- en busaanbod in 2012© rr

Het tram- en busaanbod vandaag.© rr

De situatie na de (nog nader te bepalen) invoering van de basisbereikbaarheid.© rr

Keerlus overbodig

“Ik schrok zelf toen ik het op de kaart zette”, zegt Heylen. “Dit is bijna angstaanjagend. Er blijft gewoon niets meer over. En tram 9 krijgt op de piekmomenten, ’s morgens en ’s avonds, nu al de deuren niet meer dicht door het hoge aantal reizigers. Er wordt bespaard op de dienstverlening en de buurtbewoners zijn daar de dupe van. Het overkomt ons gewoon. Iemand beslist iets en de reiziger staat in de kou. De geplande keerlus is ook overbodig, maar wordt wel doorgeduwd. Voor de eerste twee jaar zou De Lijn ze gebruiken, nadien is er geen invulling meer voor.”

”Het openbaar vervoer is verlieslatend, dat is zo, maar het is een dienst aan de gemeenschap”, zegt Heylen. “Dat kost geld, net zoals de politie of de brandweer. Willen we de modal shift halen moet er geïnvesteerd worden. Dat komt niet vanzelf. En vandaag is de onbetrouwbaarheid het grootste probleem. Het gebeurt vaak dat een tram of bus niet komt opdagen, omdat er een tekort aan chauffeurs is. Voor mensen die erop rekenen, heeft dat een grote impact. Zo verlies je het vertrouwen en haken mensen af.”

Erik Heylen oud-bestuurslid van TreinTramBus.© Patrick De Roo

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners