Crisismanager over situatie Plopsaland: "Twijfels over open brief, aanstelling Mussche wel goede zet van Studio 100"

Studio 100 heeft er goed aan gedaan om meester Christine Mussche meteen aan te stellen om de beschuldigingen van grensoverschrijdend gedrag en pesterijen bij Plopsaland te onderzoeken. Dat zegt Robbert Meulemeester van crisismanagementbedrijf PM. "Zo iemand op de zaak zetten is een helder signaal." De open brief die vanochtend gepubliceerd werd in de kranten vindt Meulemeester niet zo een goede zet. "De mensen gaan zich automatisch de vraag stellen of de brief authentiek is."

De pretparkgroep Plopsaland van Studio 100 is de voorbije 48 uur in een mediastorm terechtgekomen, na de publicatie van verhalen van ex-werknemers in De Tijd over de "pest- en brulcultuur" in het bedrijf. De CEO Steve Van den Kerkhof reageerde meteen en zegt dat hij zich niet herkent in de gelekte verhalen.

De open brief die de werknemers vanochtend in Het Laatste Nieuws publiceerden, is volgens adviseur crisismanagement Robbert Meulemeester niet zo een gelukkige zet. In de brief spreken tientallen werknemers hun steun uit voor de directie van Plopsaland.

Open brief

"De totstandkoming van de open brief van het personeel, daar heb ik het raden naar. Het zou me niet verbazen wanneer die brief in een vooraf uitgedachte communicatiestrategie past. Of die brief "top down" vanuit de directie of "bottom up" vanuit het personeel geschreven is, er valt voor beide opties iets te zeggen", legt Meulemeester uit in "De wereld vandaag".

"Naast de negatieve getuigenissen die we afgelopen weekend gelezen hebben in de krant, zijn er ook veel werknemers die er een heel fijne ervaring bij Plopsaland op nahouden. Ik kan me inbeelden als je werkgever op die manier negatief in de media komt, dat je daar zelf op wil ingaan. Zeker in de pretparkindustrie, daar heb je veel werknemers die heel gepassioneerd met hun beroep bezig zijn."

Interne communicatie

Volgens Meulemeester was een duidelijke interne communicatie een betere optie. "Los van deze zaak in het bijzonder, stel ik mij wel de vraag of het zinvol is om advertentieruimte aan te kopen voor acute crisiscommunicatie met die open brief. De mensen gaan zich automatisch de vraag stellen wie die advertentieruimte betaalt. Een steengoede interne communicatie voorbereiden en die ook in de pers verspreiden, is ook een optie. Op die manier geraakt die communicatie ook gepubliceerd in de pers en dat komt authentieker over."

Het is te vroeg om inhoudelijk te communiceren over de resultaten van het onderzoek. Dan focus je je op dit moment op het onderzoek zelf.

Robbert Meulemeester

Volgens Meulemeester is het wel een goede zaak dat Studio 100 en Plopsaland over de crisis communiceren. "Ofwel hou je jezelf stil en doe je niets. Ofwel geef je toch een reactie. Zo een zaak doet een bedrijf op zijn grondvesten daveren. Dan is het niet ongebruikelijk dat de CEO het woord neemt. Wanneer de heisa gaat over de CEO zelf, dan is het logisch dat hij zelf een standpunt inneemt. Het speelt vast en zeker mee dat hij bij naam en toenaam genoemd werd in het artikel van De Tijd."

Onderzoek

Het risico schuilt er volgens Meulemeester in om te veel te gaan communiceren. "Wij adviseren aan organisaties om in zulke gevallen om in het begin een helder standpunt in te nemen en bij dat standpunt te blijven en niet voortdurend nieuwe interviews te geven. Dan riskeer je dat er na elk interview een nieuwe headline in de krant komt en dan hou je zelf het negatieve nieuws in stand. Beter is het om aandacht te geven aan waar het echt om draait. Dat is het onderzoek op een degelijke manier te laten plaatsvinden en op een gepaste manier interne communicatie met de medewerkers in het bedrijf te gaan voeren."

Het onderzoek zal moeten uitwijzen wat er waar is van de aantijgingen. "Studio 100 heeft er goed aan gedaan om meester Christine Mussche aan te stellen om de zaak te onderzoeken. Zij wordt in de publieke opinie gerespecteerd en als expert in de materie gezien. Zo iemand op de zaak zetten is een helder signaal en het past bij de fase van de crisis waarin Plopsaland zich bevindt. Het is te vroeg om inhoudelijk te communiceren over de resultaten van het onderzoek. Dan focus je je op dit moment op het onderzoek zelf."

Meest gelezen