Christophe Licoppe

"Voer rijbewijs met punten in en schaf deelsteps af": mobiliteitsexpert Kris Peeters vraagt dringend politieke actie

Het is hoog tijd dat er politieke beslissingen gemaakt worden om de veiligheid van de kwetsbare weggebruiker te garanderen. Dat zegt mobiliteitsexpert Kris Peeters nu uit cijfers van verkeersinstituut Vias blijkt dat in België om de twee dagen een kwetsbare weggebruiker sterft in een verkeersongeluk. "De schuld wordt te vaak gestoken bij voetgangers en fietsers, terwijl onderzoek uitwijst dat bijvoorbeeld snelheidsbeperkingen en een rijbewijs met punten een onmiddellijk effect hebben."

De nieuwe cijfers van Vias schetsen een somber beeld: in 2022 kwamen 521 mensen in België om bij een verkeersongeval. Dat is een stijging met 8 procent tegenover 2021, toen er 484 verkeersslachtoffers vielen. 1 op de 3 van hen was een kwetsbare weggebruiker. Dat betekent dat elke twee dagen een kwetsbare weggebruiker sterft in het verkeer.

Volgens mobiliteitsexpert Kris Peeters moet zo snel mogelijk gehandeld worden op politiek niveau. "Ik denk dat we de tijd voorbij zijn dat we verontwaardigd zijn bij elke nieuwe statistiek. We kunnen het dan wel betreuren, maar op een gegeven moment lijken het krokodillentranen. Zeker als we de volgende dag weer overgaan tot de orde van de dag en halfslachtige keuzes maken."

"Kritisch naar het systeem kijken"

"De schuld wordt heel snel gelegd bij de kwetsbare weggebruikers", zegt Peeters. "Ik moet tot mijn verwondering vaststellen dat de fietsersbond daar wat in meegaat. Sensibiliseringscampagnes voor (elektrische) fietsers zijn natuurlijk goed, maar wel een gemakkelijke keuze die aan de grond van de zaak weinig verandert."

"Ik wil een meer systeemkritische houding. Er moeten duidelijk politieke keuzes komen; die worden maar niet gemaakt. De ongevallen zijn natuurlijk niet terug te brengen naar één duidelijke oorzaak. Je moet kijken naar het totaalplaatje."

1. Pas de snelheidslimiet aan

"Een belangrijke factor is ontegensprekelijk snelheid, maar dat blijft toch taboe. Terwijl onderzoek aantoont dat de snelheid verlagen de kans op een ongeluk duidelijk verlaagt. Pas dus overal de snelheidslimiet aan in functie van de fietsvoorzieningen en oversteekmogelijkheden. Dat zou niet alleen veiliger zijn voor de kwetsbare weggebruiker, maar ook voor de mensen in de auto."

2. Verplicht de politie tot consistente handhaving

"Ten tweede moet de controle beter", zegt Peeters. "Verplicht de politie tot consistente handhaving. Zet meer borden die de snelheid van auto's weergeven. De meeste mensen passen zich aan als ze zien dat ze te snel rijden."

3. Voer het rijbewijs met punten in

Verder roept Peeters op het rijbewijs met punten zo snel mogelijk in te voeren. "Dat heeft een onmiddellijk effect. Dat effect zwakt wel weer af, weten we uit de toepassing ervan in het buitenland, maar het is er wel. Met zo'n rijbewijs haal je de rotte appels uit het verkeer. Die bestuurders die je soms dingen ziet doen waarbij je jezelf de vraag stelt hoe dat in godsnaam kan."

4. Betere kilometerheffing voor vrachtwagens

"Daarnaast moeten we het ook zeker hebben over vrachtwagens en SUV's", zegt Peeters. "Er is al een kilometerheffingssysteem voor vrachtwagens, maar toch kunnen ze nog vaak gratis rijden waar het eigenlijk gevaarlijk is, zoals schoolbuurten en dorpswegjes. Er is daar al een bijsturing geweest, maar verschillende politieke partijen zijn er niet happig op om de situatie te herzien."

5. Veiligheid van SUV's bekijken

"SUV's zijn dan weer een Europese bevoegdheid, maar het is tijd dat we het daarover hebben. Zulke wagens zijn niet onschuldig. Van die hoogte zie je letterlijk mensen, vooral kinderen, over het hoofd. Het aanrijdingspunt ligt ook hoger. Daarom vind ik het een beetje gek dat ze kwetsbare weggebruikers oproepen om zich beter te beschermen, terwijl voertuigen systematisch gevaarlijker worden."

6. Schaf deelsteps af

Hoewel Peeters vindt dat er dus vooral naar de wetgeving rond auto's gekeken moet worden, benoemt hij ook het aandeel van tweewielers in het probleem. "Steps zijn op korte tijd heel populair geworden. Ze zijn niet meer weg te denken of te krijgen, maar ze zijn wel gevaarlijker dan een fiets." 

"Onze wegen zijn niet gemaakt voor die wielen, gebruikers vallen gemakkelijker omdat het evenwichtspunt lager ligt. En niet te vergeten: steps liggen vaak ook in de weg van voetgangers."

"De regels rond steps zijn al aangescherpt , wat heel goed is. Ik denk dat we daar vooral moeten kijken om de deelsteps af te schaffen. In Hasselt hebben ze dat bijvoorbeeld al gedaan.

7. Betere regels rond speedpedelecs

"Daarnaast heb je speedpedelecs", zegt Peeters. "Daarmee kun je tot 45 kilometer per uur rijden. Dat zijn eigenlijk auto's op twee wielen. De impact van een aanrijding met een speedpedelec is dan ook meteen veel ernstiger. Het is dus heel belangrijk dat de regelgeving rond speedpedelecs ook gehandhaafd wordt en dat er een snelheidsbeperking komt op het fietspad."

8. Verhoog snelheidsbeperking van elektrische fietsen

"Daarnaast zit je ook met het probleem van de elektrische fietsen. Volgens mij zou het beter zijn om de snelheidsbeperking van elektrische fietsen op te trekken van 25 naar 30 kilometer per uur. Ik denk dat meer mensen dan toch zouden kiezen voor een elektrische fiets in de plaats van een speedpedelec."

"Als elektrische fietsen trouwens 30 kilometer per uur zouden mogen rijden waar 30 gereden mag worden, zouden automobilisten ook minder gefrustreerd raken en minder de drang hebben om de fietsers in te halen."

Meest gelezen