Radio 2

2 op de 3 Belgische bestuurders vertragen niet bij wegenwerken: "We zijn slechtste leerling van Europa"

63 procent van de bestuurders 'vergeet' te vertragen bij het rijden langs wegenwerken op de snelweg, volgens cijfers van VIAS verkeersinstituut. Dat wegenwerker in ons land een echt risicoberoep is, bleek vandaag nog in Moorsele. Daar kwam een wegenwerker om het leven na een aanrijding door een vrachtwagen. "De Belgische bestuurder is de slechtste leerling uit de Europese klas", zegt Stef Willems van VIAS.

Het dodelijk ongeval vond plaats om 6 uur 's ochtends op de E403 in Moorsele. Een wegenwerker werd aangereden door een vrachtwagen en overleed ter plaatse. Een verkeersdeskundige van het parket onderzoekt de precieze omstandigheden en de oorzaak van het ongeval. Stef Willems van verkeersinstituut VIAS wijst op het belang van een aangepaste rijstijl bij wegenwerken langs snelwegen. 

De Belg is Europees kampioen in het niet naleven van het verkeersreglement

VIAS

"Vooral het respecteren van snelheidslimieten doet de Belg te weinig", zegt Willems. In België 'vergeten' maar liefst twee op de drie bestuurders (63 procent) te vertragen aan wegenwerken. "We zijn hiermee de weinig benijdenswaardige Europese kampioen. Het gemiddelde in de andere landen bedraagt 51 procent.” Uit cijfers van VIAS blijkt trouwens ook dat 73 procent van de Belgen aangeeft te snel te rijden op autosnelwegen.

Ongevallen bij wegenwerken

"In 2020 gebeurden er 11 dodelijke ongevallen in de buurt van wegenwerken in Vlaanderen", vertelt Katrien Kiekens van Agentschap Wegen en Verkeer. "Daarnaast vielen er 443 ongevallen met gewonden. Dit zijn de meest recente cijfers waarover we beschikken."

Het Agentschap voor Wegen en Verkeer houdt zich bezig met de veiligheid van verkeerswerven. "We zijn ons bewust van het onaangepaste rijgedrag van de Belgische bestuurder. Op gevoelige plekken waar de snelheidslimiet niet wordt nageleefd, plaatsen we trajectcontroles. Zo proberen we de snelheid toch te handhaven."

“Ondanks veiligheidsprotocollen bij het inrichten van werven zijn er altijd risico’s", zegt Kiekens. "Wegarbeiders werken dicht bij het verkeer en rijstroken worden vaak versmald. Daarom organiseren we jaarlijks een grootschalige sensibiliseringscampagne langs snelwegen en gewestwegen.”

Gsm-gebruik achter het stuur

Ook afleiding loert om de hoek, zo blijkt. Uit hetzelfde onderzoek van VIAS blijkt dat 37 procent van de Belgische bestuurders wel eens een bericht leest achter het stuur. 27 procent geeft aan zélf berichten te versturen. 

Het probleem is nog groter bij vrachtwagenchauffeurs, vertelt woordvoerder Stef Willems. “Zij zijn voor langere periodes onderweg en de weg is vaak eentonig. De verleiding om op een scherm te kijken neemt daardoor toe. Zo zien we regelmatig kop-staart-aanrijdingen veroorzaakt door afgeleide bestuurders.” 

Zo pas je je rijgedrag aan in de buurt van werven op de snelweg: 
 
  • Let op signalisatieborden zodat je wegenwerken tijdig opmerkt

  • Respecteer de snelheidslimiet

  • Wees extra aandachtig

  • Respecteer aangeduide rijstroken en rij niet over gele wegmarkeringen

  • Laat je niet afleiden en laat je gsm aan de kant

  • Rem tijdig

  • Rij nooit een werf op

Bron: Agentschap Wegen en Verkeer

Beluister hier het gesprek met Katrien Kiekens in 'De Wereld Vandaag'

Meest gelezen