Jul Cypers (73), lesgever elektrisch fietsen bij seniorenvereniging OKRA.
Volledig scherm
PREMIUM
Jul Cypers (73), lesgever elektrisch fietsen bij seniorenvereniging OKRA. © Karolien Coenen

Volgen senioren binnenkort een e-bikecursus? “Ze denken dat elektrisch fietsen makkelijker is, maar gebruiken hun fiets vaak verkeerd”

Hoe meer we (elektrisch) fietsen, hoe meer fietsongevallen. Lijkt een trieste logica, maar opvallend daarbij: de helft van de fietsdoden van 2021 was ouder dan 65 jaar en vier op de tien reden elektrisch. Vallen die cijfers te voorkomen? “Soms rijdt de fiets met hen, in plaats van omgekeerd”, zegt alvast Jul Cypers (73), lesgever elektrisch fietsen bij seniorenvereniging OKRA. Hoe rijd je dan wél veilig met een e-bike?

51 reacties

  • Chris Ysebaert

    1 jaar geleden
    Ik ben 64 en fiets nog dagelijks 67km naar het werk met een speedpedelec. Ik fiets al jaren ongeval vrij. Het is vooral een kwestie van ervaring en defensief fietsen en respect voor zij die niet zo snel fietsen.
  • Gino Sinnesael

    1 jaar geleden
    @peter destoop: u stelt dat uw elektrische fiets maar 25 km per uur kan. Dit is niet zo! De elektrische motor-ondersteuning stopt wettelijk gezien op 25 km per uur, maar u kan zelf nog meer snelheid maken door te trappen, toch? Ik haalde reeds snelheden van meer dan 45 km per uur (daling van viaduct)... Ik beweer echter niet dat 45 km per uur fietsen wijs is...
  • jan boden

    1 jaar geleden
    Een absoluut verbod zou veel doeltreffender zijn.
  • peter destoop

    1 jaar geleden
    ik reed sneller met mijn gewone fiets dan met mijn electrische die 25km/u kan. Doe ongeveer 4000 km per jaar met de fiets nog nooit problemen gehad. Houd u aan de verkeersregels, kijk vooruit, rijd defensief en wees hoffelijk. Dan ben je op de goeie weg.
  • victor vandesande

    1 jaar geleden
    De meesten hebben jaren niet meer gefietst en kunnen nu ineens 30 km/u rijden zonder veel moeite. Ze beheersen de fiets ook totaal niet . Dat is vragen om zware ongevallen.