Flits-apps in Duitsland nu ook verboden voor àlle inzittenden en dit is de boete
In Duitsland is een passagier beboet door de rechtbank omdat hij flitssignaleringen aan had staan. Dat is belangrijk nieuws voor wintersporters die door Duitsland rijden, want tot voor kort moesten alleen de bestuurders deze signalering uitzetten.
De politie had een 64-jarige bestuurder tegengehouden die met veel te hoge snelheid door Heidelberg had gereden, zo meldt persbureau DPA. De agenten ontdekten een flitspaal-app op de mobiele telefoon van de passagier en gaven de bestuurder vervolgens een boete.
Omdat de snelheidsduivel die niet wilde betalen, kwam de zaak voor de Hogere Regionale Rechtbank in Karlsruhe. De rechter oordeelde daar dat de boete terecht was. Volgens hem is het ook voor andere inzittenden van het voertuig illegaal om zo’n app op zijn of haar telefoon te hebben.
‘Kans om gepakt te worden is klein’
Op de site van Flitsmeister staat nog vermeld dat het app-verbod voor flitsmeldingen alleen van toepassing is op bestuurders. Passagiers mogen volgens de website wél flits-apps gebruiken en de bestuurder vertellen waar de flitsers zich bevinden.
Flits-app uitzetten in Duitsland
Als je geen risico wilt lopen op een boete van 75 euro en een strafpunt op je rijbewijs in Duitsland, dan is het bij de meeste flits-apps mogelijk om de flitswaarschuwingen uit te zetten. Je kunt dan wel blijven profiteren van andere handige features van dit soort apps. In Oostenrijk is het gebruik van flits-apps als Waze, Coyote en Flitsmeister wel toegestaan.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
-
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
Als je telewerkt, combineer je niet alleen makkelijker werk en gezin. Je vervuilt er ook minder door. En je bespaart geld en tijd. Hoeveel precies? Dat kan je voortaan zelf berekenen dankzij een nieuwe online calculator die verkeersinstituut Vias in het leven riep. -
186
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
Verkeersinstituut Vias doet nogmaals een oproep om de technische tolerantiemarge van snelheidsmetingen te verlagen. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. “Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen”, zegt woordvoerder Stef Willems in ‘Het Nieuwsblad’. -
-
HLN Shop
Is een automatische elektrische fiets interessant voor jou?
-
PREMIUM
Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?
Steeds meer Vlamingen rijden elektrisch. Een groeispurt die ook z’n gevolgen heeft voor de vraag naar én het aanbod van laadoplossingen. Tot 31 augustus kan je je eigen laadpaal nog aftrekken van je belastingen. Maar wat kost dat nu eigenlijk, zo’n laadpaal? En met welke extra investeringen moet je rekening houden? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn overloopt de belangrijkste vragen. -
Spaargids.be
Hoeveel zakgeld geef je aan een jong kind? En aan een tiener? Zo maak je een slimme beslissing
Nee, door zakgeld te geven, leer je je kinderen niet automatisch met geld omgaan. Maar het is zeker een goed begin. Vanaf wanneer geef je hen dan zakgeld? Hoeveel? En hoe evolueert dat bedrag naarmate je kinderen ouder worden? Spaargids.be vroeg advies aan financieel specialist Annelou van Noort, medeauteur van het boek ‘Later word ik rijk’. -
Livios
Mag je je gras maaien op zondag? En de takken van je buren snoeien? Dit zijn de regels in vijf herkenbare situaties
-
PREMIUM
“Een speedpedelec brengt geld op, terwijl een auto enkel geld kost”: zoveel wint Carlos (42) door een e-bike te leasen
-
Waarom er steeds minder dode vliegen op je voorruit zitten
Nog niet zo lang geleden had de voorkant van elke auto veel weg van een kerkhof voor vliegen, muggen of andere vliegende insecten. De laatste jaren lijkt dat veel minder het geval. Maar is dat ook zo? En zo ja, hoe komt dat? -
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
Gespot in Antwerpen: een auto met nummerplaat ALLAH-1. Ja, gepersonaliseerde platen zijn een hit, en zowat alles lijkt te kunnen. “We proberen zo vrij mogelijk te zijn”, bevestigt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit in Dag Allemaal. “Waarom zouden we weigeren als iemand 1.000 euro over heeft om rond te rijden als KUT-WIJF?” Maar er zijn wel degelijk grenzen. Hier moet je op letten als je jezelf - of iemand anders - graag een persoonlijke nummerplaat cadeau doet. -
PREMIUM
Jaarlijks tot 600 schadeclaims door putten in de weg: wanneer moet je alsnog zelf opdraaien voor de kosten?