Belga

Nog steeds geen oplossing voor luidruchtige metrowielen in Brussel: "Moeten ze geregeld bijslijpen"

De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB slijpt de wielen van haar nieuwe metrostellen extra bij zodat ze voor minder geluidsoverlast zorgen. De wielen verslijten sneller dan die van andere metro's. Buurtbewoners langs het traject van metrolijnen 1 en 5 klagen al maanden over lawaai en zware trillingen.

De wielen van de nieuwe M7 metrostellen van vervoersmaatschappij MIVB worden extra bijgeslepen. Op die manier zouden de geluidshinder en trillingen langs de metrolijnen 1 en 5 drastisch beperkt moeten worden. "We stellen vast dat de wielen van de nieuwe metrostellen makkelijker slijten en daardoor sneller ovaal worden dan die van de andere voertuigen", zegt de directeur van de vervoerssystemen Renaud de Saint Moulin. "Ze zijn nochtans op dezelfde manier en door dezelfde fabrikant gemaakt."

Geen structurele oplossing

Om de problemen te verhelpen, stuurde de MIVB haar procedures bij na een resem klachten van buurtbewoners. De wielen bijslijpen is echter geen structurele oplossing, want ze worden na verloop van tijd opnieuw ovaal. Ongeveer de helft van alle wielen op de nieuwe metrostellen zouden het defect vertonen. "We kennen de precieze reden waarom die specifieke wielen zo snel verslijten nog niet. Als we dat weten, kunnen we ze op termijn vervangen", legt de directeur uit.

Tot die tijd slijpt de MIVB de defecte wielen dus geregeld bij. Dat zorgt voor bijkomende personeels- en andere kosten voor de vervoersmaatschappij. "Dat heeft natuurlijk ook gevolgen voor het aantal metrotoestellen dat we kunnen inzetten. Onze ploegen werken heel hard om de impact voor de reizigers zo klein mogelijk te maken", aldus nog de Saint Moulin.

Meest gelezen