© Nivea

Nivea trekt advertentie terug na kritiek. Zie jij het probleem?

Beautymerk Nivea heeft een advertentie voor deodorant verwijderd van de Facebookpagina waarmee het klanten in het Midden-Oosten wilde bereiken. Er kwam veel kritiek op het zinnetje: ‘White is purity’. Veel mensen vonden dat de woorden op de affiche racistisch overkwamen.

vwh

Op het beeld dat tot commotie leidde, zit een vrouw met lange bruine lokken met haar rug naar de camera. Ze draagt een kraakwit hemd en dat komt volgens Nivea dankzij de onzichtbare deodorant die geurtjes en vlekken tegenhoudt. Om de boodschap nog iets duidelijker te maken, deelde het merk de foto met een bijschrift op Facebook. “Hou het proper, hou het licht en laat niets dat verpesten”, stond er te lezen. Op het beeld zelf stond er een bijkomende slagzin: ‘White is purity’, wat letterlijk vertaald betekent dat wit puurheid is.

Dat zinnetje schoot bij velen in het verkeerde keelgat. De advertentie werd fel bekritiseerd op onder meer Twitter en 4Chan, het populairste Engelstalige internetforum met dagelijks meer dan zeven miljoen bezoekers. De algemene conclusie: de foto had een racistische ondertoon. Nivea deed iets met de kritiek en haalde de advertentie twee dagen na de lancering alweer offline. “We willen graag onze verontschuldigingen aanbieden wie we met deze post hebben beledigd. Diversiteit en gelijke kansen zijn cruciale waarden binnen ons bedrijf”, klinkt het in een statement van de beautyproducent.

Het is niet de eerste keer dat Nivea op de vingers wordt getikt door internetgebruikers. In 2011 werd een campagne voorgesteld met een zwarte man in de hoofdrol, die een Afro-Amerikaans masker vasthield. Ook daar vormde de bijhorende slagzin een deel van het probleem. ‘Re-civilize yourself’, stond erbij, wat zoveel betekent als ‘maak jezelf weer toonbaar’. Ook toen kwam het merk met excuses op de proppen. “Dit was ongepast en beledigend. We doen er alles aan om fouten van dit allooi te vermijden in de toekomst”, klonk het toen.

Pepsi trekt reclamefilmpje met Kendall Jenner terug

© YouTube

Drankenproducent Pepsi heeft het omstreden spotje met topmodel Kendall Jenner teruggetrokken nadat er kritiek kwam van over de hele wereld. “Een grote ramp”, zo schreef nieuwswebsite The Huffington Post over het bijna drie minuten durende reclamefilmpje. En ook via andere kanalen lieten mensen van over de hele wereld hun verontwaardiging blijken.

"We probeerden een globale boodschap van eenheid, vrede en begrip te verspreiden. We sloegen de bal duidelijk mis en daarom bieden we onze verontschuldigingen aan. Het was niet onze bedoeling om een serieuze problematiek te licht op te vatten. We trekken het filmpje terug en rollen de rest van onze campagne niet verder uit. We willen ook onze excuses aanbieden aan topmodel Kendall Jenner om haar in deze benarde positie te plaatsen", staat er in een statement op de website van Pepsi.

Kendall aangedaan

Kendall heeft zelf nog niet op deze beslissing gereageerd, maar verwijderde intussen alle promo die ze voor het spotje maakte op Twitter en Instagram. Een anonieme bron verklapt wel aan ET Online dat de brunette, die miljoenen kreeg voor haar werk, er het hart van in is. "Dit is de eerste controversiële campagne waarbij ze betrokken was. Hoewel ze niets te maken had met de productie en de boodschap van de reclame, zal ze verantwoordelijk worden geacht omdat zij het gezicht was van de campagne." Volgens de bron was het niet de bedoeling dat de reclame in Amerika zou gelanceerd worden, maar enkel in Europa. Er wordt nog gefluisterd dat Kendall het recht om op voorhand haar mening over het eindresultaat te geven, maar dat vertrouwde ze in de professionaliteit van het merk.Wat voorafging

In het bewuste reclamefilmpje, dat de naam “Live for Now Moments Anthem” meekreeg, brengen de makers een fictieve protestmars in beeld. Die passeert langs huizen en iedereen die de menigte ziet, besluit om mee te wandelen. Op dat moment is Kendall Jenner op de hoek van de straat aan het werk - ze poseert voor de camera met een blonde pruik. Wanneer ze de mars ziet, trekt ze die af, wrijft ze haar paarse lippenstift af en wandelt ze mee. Onderweg komt ze een bak met Pepsi tegen, ze neemt er een blikje uit en geeft het aan een politieagent. Een fantastische zet, zo blijkt, want de mensenmassa applaudisseert voor ’hun heldin’. Bekijk hieronder het bewuste spotje.

Waar wringt nu het schoentje? Mensen vinden dat het merk Pepsi van maatschappelijke organisaties zoals Black Lives Matter en de Women’s March profiteert om hun drankje aan te prijzen. De slotscène, waarin Jenner een blikje overhandigt aan een politieman, zou dan weer veel gelijkenissen vertonen met de daden van Ieshia Evans, die in 2016 werd gearresteerd in Baton Rogue tijdens een Black Lives-protestmars. “Had ze toen maar een Pepsi in haar handen gehad”, schrijft modeblad Elle cynisch.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer